terima kasih kerana sudi ikut kusss

IKLAN KE 2-ILAHJY

IKLAN KE3 -ILAHJY

RESEPI SUMBANGAN JY

sahabat yg rajen bicara

Related Posts with Thumbnails

AMARAN KEPADA YANG SUKA AMBIL GAMBAR DARI BLOG INI.

SILA MOHON IZIN KEPADA ILAHJY PEMILIK BLOG INI JIKA INGIN MENGAMBIL GAMBAR UNTUK DITEPEK DI FB MASING2. ATAU TEPEK KE BLOG ATAU SEBAGAINYA.

SILA BERI KREDIT BLOG INI DI RUANG TERSEBUT. SILA MOHON IZIN MELALUI RUANG KOMEN ATAU MELALUI EMAIL . MOHON KERJASAMA ANDA
PATUHI PERATURAN HAK KAMI SEBAGAI PENULIS BLOG.

ilah1908@gmail.com

jika ingkar boleh dikenakan tindakan....
Terkini masih ada lagi orang di face book suka2 menyahmilik hak ilahjy sebagai pemilik gambar2 blog ini dijadikan miliknya. Ditepek ke fb beliau.

***SEGALA GAMBAR DLM BLOG INI ADALAH HAK PERSENDIRIAN ADALAH DILARANG SAMA SEKALI MENGAMBILNYA UTK DIKOMERSIALKAN DLM MANA2 PERCETAKAN, DALAM FB DAN BLOG MASING2 TANPA IZIN PEMILIKNYA. HARAP MAKLUM***

TERKINI 9 JULAI 2012.. MASIH ADA LAGI PIHAK YG SUKA AMBIL GAMBAR DAN RESEPI DIMUAT DLM LAMAN FB MEREKA TANPA MENYATAKAN HAK PERIBADI KAMI... TOLONG FAHAM YA ETIKA GMM...***

RAYA 2012 19 OGOS-ilahjy bersama 4 daranya

RAYA 2012 19  OGOS-ilahjy bersama  4  daranya
ILAHJY BERSAMA 4 DARA

KUNJUNGAN KE RSJY SELAMA 2008-2013

SYUKUR WALAUPUN BLOG MASAKAN INI BUKAN BLOG FEBRATE* ORANG RAMAI TAPI DALAM USIA 6 TAHUN INILAH JUMLAH KUNJUNGAN TETAMU RSJY.. TANPA KALIAN SIAPA LAH ILAHJY TERIMA KASIH YA.. SILA DATANG LAGI
pengunjung RSJY BAKAL sudah jejak 1 JUTA..

Pageviews today

823
Pageviews yesterday
724
Pageviews last month
24,329
Pageviews all time history
1,369,428
Terkini 18 mac 2014 blog ini bakal memasuki usia 6 thn.







31 May, 2010

201. solok lada cara jy..

masak hari nie 31 mei 2010
apam cute do dot utk jualan di cafe...

salam hari isnin buat para sahabat kusss sekelian.

hari nie masak solok lada dan kerabu kerang ... anak dara kusss cakap hari nie mama masak selera kampung jer... maka aku pun jawab tu lah yg paling sedap....

solok lada nie aku tak ikut resepi org kelateeee..tapi resepi sendiri... ubah suai yg ikut tekak jy...hahahaha... 4 hb nie kena p HKL ameks, jangan naik kolestrol dah ler...

sementara apam cute dot dot tu aku buat utk jualan di cafe dlm kuaters aku nie..... baru nak cuba nasib..

***resepi solok lada cara jy:***

5 biji cili hijau kelate punya bukan cili hijau biasa..aku beli di pasar tani setiawangsa
2 ekor ikan kembong direbus amek isinya saja
6 sudu besar kelapa parut putih
serbuk lada hitam secukupnya
sedikit garam
2 ulas bawang putih

mesin kesemua bahan sehingga sederhana halus.. dan sumbat dlm cili yg dibelah ditengah2nya jgn putus.
kukus bersama pati santan yg pekat.
dalam santan tu masukkan sedikit garam dan bawang putih ketuk

senang jer kan kan...

****kerabu kerang pun ikut selera jy..****

rebus kerang dan celur taugeh gaulkan bersama bahan2 ini:

cili merah dan hijau dan bawang besar dimayang nipis.
daun limau purut dipotong nipis
kulit limau kasturi diperah airnya juga dipotong nipis

kelapa digoreng sekejap jer supaya kering airnya jgn bertukar warna.
mesin kelapa ini bersama cili padi dan belacan gula dan garam secukup rasa

gaulkan kesemua bahan dan rasa lah garam. masam dan manisnya..

selamat mencuba yaa... lain org lain seleranya..

29 May, 2010

roti lagi...



bakar pada 29 mei 2010

salam hari sabtu...

dah lewat ptg disamping menunggu lauk pauk dari majlis pertunangan..sempat lagi aku meroti atas permintaan si bongsukusss...

kali nie ku cuba ubh dari kastard jadi coklat berperisa moca... boleh tahan laaa rasanya...

masa makan jgn lupa cecah intinyeee..

ikut resepi hana..akak ubah yer mamadarwis...

4 sudu besar tepung kastard
3 sudu besar gula
2 sudu besar susu pekat
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu teh perasa moca
1 cawan susu cair

kesemua bahan dikacau atas api sehingga pekat boleh digunakan terus atas roti semasa membakar. lebihan koko nie boleh lah dicecah dgn roti.. muah muah sedappp..
***tolong ubah suai kepekatannya ikut selera masing2..

resepi roti di n3 lepas yer...

27 May, 2010

200. TALAM SUJI..resepi sudah masuk maaa silakan..

jeng jeng resepi sudah ada...silakan yg berminat
kukus petang semalam utk srapan hari nie 28 mei 2010

salam sejahtera dan selamat bercuti esoknyee..

wadu waduuuuhhh hari ini pagi ini makan2 lagi buat sekian kalinya di tasik dgn geng poco2 dan taici...

sampai naik takut aku nak tengok mata dacing takut kilo ni naik lagi.. hari tu 62 jgn2 dah jadi 64 ke 65..huhuu harap2 jgn laaaa naik sebab hari2 aku berjalan di tasik tu..tak pee makan pagi ni nasi tghari dan malam posa laaaa pula yerr... hehehee..

sempena dgn makan2 pagi tadi kami buat pot luck.. lauk pauk org kampung tapi sedapnye mmg tak de gambaran di sini...
ptg semlm aku pun mencuba talam suji dari resepi yatie US dan akak hanie liza kita tuuu.. makasih yer kalian berdua... nak bawa talam nie ke jamuan kami tuu..

dulu semas di P.dickson dah dpt resepi talam suji tapi hampehhhh buat tak jadi.. tapi resepi kali nie mmg memuaskan hati ku dan sahabat di tasik berkata, manis nye manis2 buah ajerr.. semua suka.. jom tgok gmbr........ nak resepi ker malasnye nak taipan...

atas pertanyaan izzahdaut cyg...

bahan:

bawah:
1 1/2 cawan tepung suji
4 cawan santan cair
1/2 cawan gula pasir berdegung..heheee
secubit sayang garam
sedikit pewarna kuning
2 helai daun pandan

campur kesemua kacau sebati.. panaskan atas apai sehingga naik wap. kukus sehingga masak

atas:
4 cawan santan pekat
2 sudu besar tepung jagung
1 cawan tepung gandum
5 sudu besar gula pasir
1 cawan gula merah/melaka...ilah jy masukan sikit browning sugar sarawak
2 biji telur
2 helai daun pandan

campur kesemua kacau sebati. kacau atas api sehingga naik wap dan tuankan ke atas bahan bawah dan kukus sehingga masa/30 minit api sederhana.

izah daut:::: akak kesian n cyg kat izah nieee sbb tu akak sanggup taipan resepi ni
maceh yatie us dan akak hanieliza...murah rezeki kalian..

25 May, 2010

KETUK KETUK RAMADAN - sheila di C4 wangsa maju

puan sheila bertudung unguu sementara rabecca sedang bz di meja masak

nampak tak yg tak berambut/botak tuuu?? tu la hubby sheila.. ahaksss
wah wah rabecca melintas betul2 depa aku.. tapi kerana kamera hanset ni tak cantikk..tak terang laaa.. hhuuuhuuu...
salam semua sahabat kuss...

hari nie dan semalam aku ke c4 utk beli sedikit barang2 keperluan harian. terjumpa krew2 sheila tengah buat persiapan utk KETUK KETUK RAMADAN. semalam anne /adik darling .. hari nie rabecca pula jadi cheff jemputan akak sheila kita tu...

nak p dekat2 malu dan segan. maka aku snap guna hanset dari jauh jer nie...
apa yg ingin ku sampaikan disini ialah... semalam semasa aku lalu depan akak sehila kita nie dia dgn murah hati melemparkan senyuman manis dia kat aku.. maka aku pub balas.. tapi malu2...
dia tak sombong kan kan... bagus gitu2..

tak sangka akak sheila kita nie kecik molek jer org nye macam anak dara aku yg no 2 jer.. comellll dan lawa org nya.. kalu dilihat dlm kaca tv mcm gemok jer dia... hehhee jgn mare akak sheila...kami pun kaki masak minat mcm akak shiela juga.. cuma tak ada produksi jer hihi...

layanzzzzz... tunggu la nanti bulan posa nanti di kaca tv... lama dulu bulan ramadan aku berlakun drama tv sebagai pembantu jer.. merasa juga la berlakun dgn anak bongsu kusss... drama bersiri INSYIRAH...

23 May, 2010

199.APAM CUTE DOT DOT

resepi ini ilahjy cnp dari rumah hana jepun... adunan ini amat cantikk.. sila gunakan yg ini ya... maceh tuan punye ye..


Bahan-bahan


3 biji telur - dari peti sejuk

275 gm tepung gandum

220 gm gula halus - hana kurangkan

150gm susu segar

3 sudu teh baking powder

1 sudu kecil ovallete

Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)

Pewarna


Cara-cara


Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.

Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.

Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).

Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.

Picitkan blueberry filling secukupnya.

Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.

Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit.


NOTE dr Hana:

Jangan buka api besar semasa mengukus. Guna api sederhana je yer! Kalau tak nanti pecah aka kembang mekar setaman! jadik ler kang apam mekar! hihi.. (berdasarkan pengalaman..:D).

Buh esen vanila utk mengurangkan bau telur.

macam2 ragam ditebarkan diwajahmu wahai sicomel.. gasaklah.... nak mencuba la katakan..
dikukus pada tghari 23 mei 2010

salam hari minggu buat yg bercuti...

hari ni selepas balik dari rawatan holistik di gombak aku terus ke dapo. anak2 dara kuss dikerah kan utk memasak nasi dan lauk pauk.

aku pula siapkan panna cotta/puree peach pula buat kali ke2. sebenarnya nak buat semalam semasa adik ipar /adik hubby dtg, dek krn ada M besar agar2 yg direndam semalam dittidokan dulu dlm petisejuk.. sooo hari ni ada 2 lah pemanis mulut jgn pemanis darah dah ler...
punah kota aku tu tak yah laa masuk kat sini sbb dah ada dibawah nun disana...

si cute nie pula, ku intikan ia dgn kaya ajee.. malas nak buat inti kelapa... sekali ngappp jer dah hilang.... tapi punyalah lama nak menghabiskan satu adunan nie...huhuhuuuu...2 jam juga laaa..

kalu mahu resepi amek di N3 lama kusss apam tiwul ayu.. cuma tambah inti jer..jadi apam cute dot dot.. layanzzzz....

21 May, 2010

198. roti kusss




masak petang 20 mei 2010 utk minum ptg dan sarapan pagi

salam jumaat buat kalian sahabat dan saudara seagama kuss.. semoga sejahtera selalu.

sarapan pagi tadi ku hidangkan utk yg tersayang dgn roti ringkas kusss berintikan daging lebihan inti kuih cara berlauk yg lepas.

setiap kali buat roti ni tak pernah sama adunan dan sukatanya. aku main taruk jer apa yg rasa nak masuk.. sebab tu juga hasilnya mmg tidak cantik ada jer yg tak kena.. tapi lepas lah utk anak2 berebut...

tap kali ini hasilnya mmg memuaskan.. lembut dan gebu sampai ke pagi..walaupun hanya guna tepung gandum sahaja dan sukatan men agak2 jer...

meh kita lihat apa yg aku masukkan..

bahan: lebih kurang ye sukatan ini..maaf yer..tak reti sukat2.. dlm n3 lama dah ada tapi mungkin tak sama..

3 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 biji telur ayam
1 paket yis kering
3 sudu besar gula pasir

kesemua bahan ini dicampur dan digaul rata, masukkan air selembut membuat donat tapi lebihkan sedikit air..supaya roti ini lembut

uli guna tangan jer..sbb aku tak de en BM.. tah bila nak beli tak tahu kat mana nak tuju..
uli dari melekit ditangan sampai jadi licin dantak melekit lagi di mangkuk.

perap naik 3 kali ganda setakat 2 kali masih tak cunnn hehhee.... pas tu kasi tumbuk anginnya.. uli sekejap dan terus dibentukkan roti ini dan perap sehingga 2 kali naik dan bakar laaa...

kali ni aku buat 3 jenis bentuk... huahuahuaaa jgn gelak jer pakar2 roti... mak long ni tak reti meroti tak de guru...

20 May, 2010

seri muka pelangi kusss

utk jamuan di tasik 20 mei 2010

makan makan makan..... hehehe pagi tadi di tasik sekali lagi acara makan2... haiiii nak jaga badan ker nak jaga peoiiittt... hahaha... sebenarnya hari ni birthday 3 org sahabat kusss, kami buat kejutan utk mereka... inilah salah satu menu...yg aku buat khas utk mereka...

dah lama tak mempelangikan pulut ni... amek masa 2 jam juga lah petang semalam dari 5 ptg sampai 7 malam baru siap... ada 4 warna yg aku masukkan... seiring dgn nama salah satu bunga taici kami... pelangiiii... aikkkk ada juga kawah gunung berapi yer ilah jy??? ada jer tak kena tapi cukup memuaskan hati hasilnye...

resepi dah ada yer kat N3 kuih melayu....ini resepi memang dari reka cipta aku sendiri tiada amek dari mana2 sumber.... puas juga 6,7 tahun lepas aku mereka cipta sehingga menjadi seperti ini.. ada sesuatu ditambah dlm pulutnye supaya lebih cantik menawan...

19 May, 2010

197. SUP LAKSAM

sarapan pagi 19 mei 2010

sarapan pagi tadi ku buat sup laksam.. pelik tak?? tapi inilah kebenarannya.. anak2 suka sgt..
sebenarnya kemarin 17 mei aku buat laksam kuah lemak.. sebab n3 lama dah ada maka tak perlu la aku postingkan ke sini..
tapi laksam tu sengaja aku buat lebih kerana nak makan dgn sup pagi ni...
kalau nak tahan lama mee laksam ni simpan dlm peti sejuk dlm bekas kedap udara,
masa memegangnya gunalah sarung tgn plastik supaya tak basi...aku paling cerewet dlm menjaga kebersihan makanan...semua org pun mcm tu kan kan...

senang ajer... sup ikan merah aku jadikan kuahnya.. isi ikan tu dimakan bersama baru ada rasa kelainannya... kalau ayam lain sikit.. rasanye... bagi kuuu isi ikan merah lebih sedap.. ketuk sikit cili padi dan hirisan tomato, daun limau purut ke dlmnya dan juga daun sup dah cukup utk mengenyangkan peroitt pagi2 ni... cili padi ketuk dgn tangkai supaya anak2 tak sakit peroittt

selamat mencuba.. aku dah mahir buat mee laksam...besttttt!!!....ada kepuasannyaaa..

18 May, 2010

FAUX CAKE..hari guru anak ku** Dummy kek**

dibuat pada 15 mei 2010

maaf siaran terlewat kerana memory card kamera kusss diserang virus HINI..huhuuu dah tak leh guna...habis semua gambar2 masakan dan faux cake terkini tk dpt ku post kan utk kalian tengok.. hari ni aku guna lap top baru dan memory kad ke2... kesemua faux kek ni telah habis diberi pada guru2 dek ann... mahal harga seiji kek tipu ni tak mampu kawan2 dek ann membayar..tapi dgn ikhlas hati aku dermakan kos yg tinggi tuu semampu yg boleh depa bayar lah... janji dpt pulang modal dah ler... lagipun ini pojek pertama aku dan jihah... setelah masuk kelas...

cara membuatnye tak dpt lah nak kongsi... kena hadir kekelas... sebab rumit... tak de resepi... kalu berikan resepi nanti kalian pening... tak tau apa ker bendanyeee huhuuuu.. ciannn... dpt tengok2 gambar pun ok la kan kan.. kena lebih sabar dari buat kek utk makan... sangat cerewet mak wettt...

betoii ker aku eja nama kek ni dummy ker apa ker tah..heheheee...

196. cara berlauk..utk sarapan di tasik keramat


masak pagi 18 mei 2010

salam sejahtera kalian semua... hari ni sorg sahabat kuss masak nasi beriani gam utk sarapan di tasik keramat selepas taici dan poco..maka aku pun tak lepaskan peluang buat kuih.. mcm biasa ada masa lapang pasti aku bawakan kuih muih ke situ.. hilang seketika resah dan kekusutan kerja yg tak putus2 dirumah... kesihatan dijaga pemakanan jua jgn dilupa.. baru seimbang..tak gituuu kawan2 kusss????

maaf lama aku tak mengupdate sebab lap top dan memory card kusss kena serang HINI sungguh sadissss... mcm2 kerja aku dah buat tapi hampehhh.. hari ni guna lap top baru dan memory baru.. sementara lap top ku kat icu... kita layanzzz yg ada ni..

bahan:

2 cawan tepung gandum
1 biji telur
air secukupnya macam buat dadar
sedikit garam

kisar kesemua sehingga sebati panaskan acuan masukan adunan dan inti serta cili potong.

inti:

bawang utk tumisan
daging kisar
rempah kari

tumiskan bawang sehingga garing masukkan rempah kari secukupnya kalau lebih lagi sedap
masukkan daging masak sehingga kering. sedia utk digunakan.

14 May, 2010

195. apam mekar

kukus ptg 14 mei 2010

ptg tadi, selepas buat faux cake dgn anak2... peroiiit dah lapau... terlintas nak buat kuih apam mekar ni... maka aku pun selongkauuu la resepi yg dah lama diprintkan...
akhirnya inilah hasilnya.....
cuma bancuhan aku ni agak keras sedikit.. lain kali kena tambah cecair sikit lagi. lebih kurang resepi tiwul ayu di n3 lama kusss agaknya.. sebab tu apam aku nie kurang mengembang... cuma tersengeh jer hehehee... takut nak penuhkan adunan. kot2 melimpah.. rupanya boleh lagi.. tak pee len kali aku try lagi...

11 May, 2010

194. panna cotta...cara ilah jy hehe.. punah kota



sejukkan agar2 dahulu baru tuangkan pureee2 berkenaan yer... kang kalian tuang sama2 mau depa tengelam mcm kapal titanic tuuuu hahahaha...
masak ptg 11 mei 2010 utk jamuan pagi esok

selamat petang kalian.
esok pagi ada jamuan di tasik keramat. acara bulanan kami geng taici dan poco2 utk mengeratkan persaudaraan antara kami...

kesemua kwn kuss akan buat makanan yg berkilo2 beratnyeee hikhik..
soooo aku kena lah buat yg ringan2 macam kapas hahahaaa...

dah lama intai dapo kawan2 kesemua dah buat yg satu niii perbagai rasa...
macam biasa lah si ilah jy ni... bukan nye ikut cakap org... apa yg ada jer dia buat janji nampak sama... rasa lain pun tak peee janji sedap... ahaksss... jom tengok2 apa yg telah ilah jy telah rosakkan resepi kekawan semua... maaaaaafff yer hamba pohon pada semua....

bahan:

1 paket agar2 ku rendam dan toskan sukat dlm bekas... masak dgn 3 bekas air

setelah hancur masukkan gula pasir 10 sudu besar ...sowee kurang manis mauu manis tambah yer...

setelah mendidih masukkan 1 tin susu cair kacau sebati dan didih sekali lagi

aku tambah lagi 2 cawan air supaya agar2 ni lembut berdangdut bukan berdiskooo kasar...

kenalah test kekerasannya dlm kuantiti yg sedikit maka boleh lah di tambah atau tidak air itu tadi... ada faham ker...huhuhuaaa... tak faham buat2 faham jer laa...

last sekali baru dimesin kan buah2an yg anda suka.. contoh yg aku beri ni adalah buah mangga dan buah naga.... hasilnya memang menakjubkan... maceh kawan2 semua yg telah mencuba resepi ini terdahulu dari ku....

selamat mencuba...senang ya amat2....

10 May, 2010

193. muffin pisang mama J

perhatikan betapa halus mulus kalau kalian nampak lah...ehemmm memuji nampak ..perasan tak habiss222...


reka cipta ptg 10 mei 2010

salam sejahtera semua..

ptg tadi aku telah mereka cipta resepi muffin ini tanpa sebarang rujukkan di buku resepi.
kerana bahan2 tak cukup sukatan. maka aku guna cawan supaya senang kerja di dapo. alhamdullillah hasil dari ciptaan ini amatlah membanggakan. halus dan gebu sekali muffin ni. sebab itu aku beri nama muffin mama J, kalau kalian sudi nak berkongsi resepi ini jom kita lihat apa kah bahan2 yg aku telah rumuskan. ahakkksss.... memang terlalu banyak mungkin kalian akan resah.. ini pun nasib baik stok kesemua ada dirumah dan aku mulakan memasukkan segalanya menurut hala tuju hati dan citarasa kussss....
kalau diikutkan resepi2 kekadang mengecewakan... itulah hobi kussss suka sangat buat kerja yg org tak pernah buat.. hehehee..

bahan:

1 cawan marjerin
1 cawan gula halus
1 sudu besar ovellet

diputar sampai gebu, masukkan

1 cawan telur

putar sampai gebu juga.masukkan

1 sudu besar nescafe
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu teh pewarna coklat

putar lagi sehingga sebati, masukkan

2 sudu besar golden syrup
1 sudu teh esen vanilla

putar lagi sehingga sebati, masukkan

1 cawan susu cair, berselang seli dengan

2 cawan tepung gandum yg di ayak dgn
1 sudu teh soda baikabonat
1 sudu teh baking powder

1 cawan pisang yg telah dimesin halus
2 sudu besar oren sunkist

kacau kesemua campuran ini dengan hati2 supaya tidak bantat kek nanti...

masukkan ke dalam acuan bakar 170 darjah c selama 20 minit sahaja.

selamat mencuba harap2 faham dgn resepi ni...

resepi ini langsung tidak rasa pisang...hilang sama sekali hahahahaaaa... anak2 puji sedap ....kembangggg hidung kuss...

09 May, 2010

salam hari ibu buat semua kaum ibu

kad ucapan yg cantik ini ku terima khas dari yatie US sempena hari ibu hari ini. terima kasih yatie. semoga kita menjadi seorang ibu yg mithali kpd anak2 kita dan menantu kita sehingga akhir akhir. sayangi mereka seadanya mereka...

saat yg paling bahagia bg sorang anak seperti ku adalah dikasihi oleh sorg wanita yg begelar ibu yg tidak pernah membesarkan ku dari usia ku 9 bulan sehingga aku bergelar sorg ibu. hidupku hanya dilimpahi kasih syg oleh sorg nenek yg ku panggil ibu sewaktu ku belom mengenali ibu ku.. itulah nasib masing2 dlm alam ini... berbagai corak... hanya kita sendiri yg tahu menilainya setelah kita sendiri menjadi ibu... aku tidak akan pernah melepaskan kasih syg ku pd anak2 sehingga ke akhir hayat ku nanti... tak mahu nasib diulangi...

08 May, 2010

anugerah cemerlang 8A, Raihan(dek ann) parlimen setiawangsa dan disekolah huhuhu mana satu aku nak pergi...

salam sejahtera para pengujung blog kuss yg ku kasihi sekelian.
pertamanya ingin ku ucapkan SELAMAT HARI IBU kepada anda sekelian yg bergelar ibu kepada anak2 samada anak sendiri, menantu, anak tiri, dan sebagainya lagi.

apakah hadiah yg bermakna kepada kalian dihari yg bertuah kepada kita esok hari 9 mei 2010??
bagi ku tiada apa yg lebih bermakna jika anak2 aku dapat melegakan jiwa dan raga ku dan membahagiakan diriku tidak kira walau aku dlm keadaan sihat mahu pun sakit.

hari ini aku ingin berkongsi hadiah HARI IBU dgn kalian semua, pada pagi tadi anak ke 3 ku Raihan telah mendapat jemputan ke anugerah kecemerlangan PMR 8A pada thn 2009. keadaan ini membuatkan aku gusar seketika. memikirkan mana satu hendak ku tuju samada ke sekolah atau ke DEL PALMA parlimen setiawangsa. kebetulan pula hari ni ada kursus haji kami berdua mama dan abah.

perbincangan dibuat antara kami agar hati kecil anak ku tidak terguris.

cuba kalian teliti akan cerita ku ini adakah ini berbaloi...

anak sulung ku najihah sedang bercuti sem aku berikan peluang utk naik ke pentas mewakilkan adiknya di de palma. seawal pagi aku dan hby dah menghantar jiha ke sana. kami daftar kehadiran dan minum pagi di sana. selepas tempat duduk ditentukan aku bergegas dgn hby ke sekolah pula. si abah terus ke masjid tempat kursus haji.

jadinya ke tiga2 tujuan kami penuhi dgn adil sekali...
apa pendapat kalian ya tentang ini...

semasa disekolah aku berhubungan dgn jiha utk memastikan dia selesaikan tugasnya. sementara aku pula dpt menyaksikan dek ann naik ke pentas menerima augerah kehormat ini dengan senyum lebar... dan dapat juga lah aku melihat persembahan koir dek ann bersama kwn2nya.. dek ann tersenyum melihat aku dtg...

si abah pula sudah tentu terlentoookkkk mendengar ustaz bersayarah dihadapan dewan hahahha.... yg pasti aku ketinggalan 1 kelas minggu ini... tak peee demi anak kusss dek ann aku korban seketika... ALLAH SWT maha mengetahui niatku...

setelah selesai semuanya aku diamek oleh hby dan terus ke hotel de palma utk launch di sana. tingggal dek ann bersama kwn2 utk meraikan kejayaan mereka di KFC setiawangsa.

kami pun pulang dgn perasaan puas hati krn kesemjua tugas dilakukan dgn adil dan tepat semoga dek ann tak kecil hati... lagipun parlimen ada beri sagu hati rm100. t.k dato zulhasnan rafiee... dan sekolah juga beri sedikit shj sumbangan rm20 apapun syukur pdnya... thn ini thn rezekimu dek ann (**RAIHAN BERMAKNA -REZEKI KEHIDUPANKU**) duit sumbagan dari berbagai2 pihak. bulan lepas dari koperasi tentera rm220 dan dari beberapa pihak lagi akan menyusul waktu terdekat ini. AMINNNN..

itulah hadiah hari ibu utk ku kogsi bersama kalian... smoga jadi iktibar dan tauladan ikutan bersama... yg baik kita amek yg tidak kita tinggalkan jauh2... musuh jgn dicari rezeki jgn ditolak walaupun RM10 DUIT ITU ADALAH REZEKI DR ALLAH.... jgn dibuang walaupun sepuluh hinggittt tak gitu WAHAI xxxx JIRAN KUSSSS ...AHAAAKSSS kenangan silam terbayang dimata...huhu.. ooitt melalut lak ni..

okkk wokey ilah jy minta diri dulu yer... selamat memotong kek esok ya pada kalian ibu2 ... MALAM NI KAMI DINNER kat luar hehehe bestnyeeee cadangan anak2 kusss..

07 May, 2010

kek pisang.. resepi ada di N3 kek..


seeeeee atas dan bawah kek yg ranggup krup krup masa makan... wala wala walaaa... dibakar pada 7 mei 2010

salam jumaat utk semua pengunjung setia dapoo kuss,
disamping melayan mengunting baju kurung moden utk najihah, pisang emas dah ranum terus jer aku buat kek pisang jam 12 pagi tadi. lepas amek anak2 an dan ana dari sekolah terus mama potong masih panas lagi...belom sempat abah balik kek dah tinggal separuh dah..haha.. kalian nak tahu resepi kata 7 telur stok ada 5 jer... apa lagi hentam jer laa... keras sikit kek tu... kalu cukup telur pasti gebussss la kek ni...malas nak p kedai kat bawah tuuu...

pastry yg aku beli semalam dr c4 dah pun aku bakar. guna inti karipap.... kalau di ikutkan N3 pastry rapuh dah ada resepinya... saja nak layanzzz CMG punya cadangan dlm blog beliau tentang pastry segera jenama KAWAN... BOLEH TAHAN JUGA RASANYA... agak murah juga rm4.90 utk 10 pcs.. kalau nak resepi pastry ni sila ke n3 lama tart/ pastry rapuh..

05 May, 2010

192. lompang berlauk nyonya

ikut selera ilah jy ni sambal udang dimasukkan masa 3/4 masak biar dia melekat kat kuih.. apapun ikut selera memasing yer..nampak tak udang geragau kusss ni???
cuba lihat kesan wap stim ni dah kena lensa kamera ku...huahauaaaa dah rosak dah gmbrnye.. ini kukusan ke 2 nasib baik gmbr 2 sempat diamek utk posting ni...
masak ptg 5 mei 2010

petang tadi aku mencuba resepi dr kak wan lagi.... walaupun dah ada resepi sendiri talam berlauk. nak juga cuba resepi ni yg agak mudah dan senang dari talam berlauk tu. acuan lompang tak de tapi aku guna acuan tart. senang juga dia lekang dr acuan. janji sapu minyak dan sejukkan dulu.
dlm adunan ni aku tambah sikit santan. sedangkan resepi asal tak de. saja jer.. nak habis kan santan yg ada.

hari ni hari malang aku ... canon ku dah rosak kerana terkena wap kukusan kuih ni... huahuahuaaaa..... baru 2 tahun aku beli ....malas nak repair pasti kena bayar sbb dah tamat waranty... sedihnyaaa... kenangan hubby belikan (guna duit ).. semasa dia bekrja di LIBERIA TAHUN 2008 ... sowe darling... satu sama kita yer... darling pun dah 2 bijik dah DC ...so ayang pun nak juga yg ke 2... hahaha... alasan ni... nak sedap hati sndri...

selamat tinggal canon ku... lepas ni ku guna kodak la pula hubby pyee... banyak dah jasa mu sejak aku mula memblog ni...

jom layan resepi yg mudah ini..macehh kak wan.. kalau kak wan nak resepi talam berlauk ilah silakan di N3 talam yer kak..kita tukauu2 rasa..

Bahan A
250gm tepung beras
1/2 sudu teh garam
275ml air/ilah jy gantikan santan utk rasa lemak... maaf k.wan salam derhaka ni heheheee..melawan sifuu lagi..
25gm tepung sagu
1 sudu besar minyak
1 sudu teh air kapur


Bahan B
850ml air panas
1/2 sudu besar kicap pekat


Cara-cara
1. Satukan bahan A, tambah air panas, gaul rata. Asingkan 300ml dan campurkan dengan kicap pekat. Bakinya biarkan warna asal.
2. Tuangkan 3/4 adunan warna asal ke dalam acuan yang telah dileser dengan sedikit minyak dan kukus selama 10 minit. Tutup acuan dengan aluminium foil utk mengelakkan air menitis.
3. Setelah lapisan bawah masak tuangkan adunan yang dicampur kicap tadi dan kukus semula selama 10 minit.
4. Angkat dan biarkan sejuk dan hidangkan dengan sambal udang dan hias dengan bawang goreng dan daun bawang


Bahan Sambal Udang
200gm udang kering dikisar kasar/ilah jy guna udang geragauuuu..leh tahan sedap nye..
3 ulas bawang merah }
3 ulas bawang putih } dikisar
3 tangkai cili }

1/2 sudu besar gula

1/2 sudu besar kicap cair


Hiasan : bawang goreng dan daun bawang
Cara-cara1. Tumis bahan kisar hingga garing masukkan gula dan kicap cair. Hidangkan dengan kuih lompang.

04 May, 2010

191. talam laman sari.. hari ni aku kena saman pandu laju di gambang pahang...

setelah masak ptg 3 mei kuih ni aku potong utk dirasa tapi kurang elok sbb melekit sikit, krn masih panas... setelah di biarkan semalaman barulah begini hasilnya....amat cantik sekali....
masak pada 3hb mei 2010 utk sarapan 4 mei ..

selain nasi lemak sarapan pagi tadi aku juga buat talam laman sari kak wan... terima kasih kak wan..ilah kopi dan pasta yer...
kebetulan pula hari ni aku n hubby pergi ke gambang pahang amek si sulung najihah yg bercuti sem tahun ke 2. dan yang paling penting hari ni juga birthday anak kuss si bungsu nur liyana yg ke 12 tahun.

bertolak ke gambang jam 7 pagi sampai di UMP jam 9 pagi. 140km/j cik abg bawa. selepas meloding barang jiha, dari UMP kami bertolak balik semula ke KL jam 9.45 pg. .. aku yg pandu keta saga. jam 10.25 pg aku telah ditahan polis trafikkkkkk kena saman memandu 126km/j...(nasib baik tak 140)alahaiiii dah 22 thn bawa keta ni lah pertama kali aku kena saman... aku sambut polis tu dgn tawa riang... budak tu sempat pesan lepas ni kat bentong hati2 ya puan... jgn kena saman ekor2 lagi... aku ketawa jer laa dan ucap t.k kat dia...
selepas tu huby yg amek alih pandu 100km/j jer... hahahahahaaaa.... sampai di KL jam 12 pm terus g bayar saman kat wangsa maju.. nasib tak baik elektrikkat situ terputus pula maka kena delay la bayar saman ni... sambung lagi tugas ke JPN utk buat IC ana... dan tukar ic jiha yg dah 21 thn tu..
ptg nanti setelah kesemua anak2 balik dari kelas memasing kami akan pergi makan dan sambut birthday ana... jommmmm layanzzzzz.....

penat sungguh hari nieee namun hati riang sebab dapat pinggat dari polis trafikkk pertama kali dlm hidup kusssss...

atas permintaan yatie US ..mohon ijin k.wan ilah taipan resepi ini yer...

bahan lapisan bawah:

220gm tepung kacang hijau
200gm gula pasir
115gm gula merah
475ml air
400ml santan pekat
1 sudu teh esen rose/esen kuss tak dee maka tak masuk laa
1 sudu teh garam

cara:

gaul kesemua bahan dan mesin kan, kacau atas api sehingga pekat sedikit, kukus 1/2jam. sapu minyak kat acuan mcm biasa lah yatie yer...

bahan atas pula:

3 biji telur dipukul sedikit
300ml air
200ml santan pekat
200 gm gula pasir/akak buangkan 3 sudu besar sbb akak x berapa suka manis... maaf yer k.wan
80 gm tepung gandum
20 gm tepung kastard/akak guna tpg jagung sbb kastar warna kuning. sbb akak nak beri warna hijaooo...selalu sgt akak buat talam kuning nak ubah warna dlm blog ni...hehehe.. lagi sekali maaff k.wan ade jer ilah ubah resepi akak.
1 sudu besar air mawar/akak tak beri sbb tak deee stok masuk esen vanilla jer...
1/2 sudu teh garam

cara:

gaulkan kesemua bahan dan tapiskan, tuangkan ke atas bahagian bawah tadi kukus sehingga 45 minit.. selamat mencuba yatie ku cayang....

tapi kuih ni kena tunggu semalaman la yatiee kalu tak nanti tak cantik masa potong... kuih talam yg kita selalu buat akak sejuk kat kipas jer dah boleh ptg..tapi kuih ni sbb kacang hijaooo kottt pantang dia lawan arussss... hihiiii..