terima kasih kerana sudi ikut kusss

IKLAN KE 2-ILAHJY

IKLAN KE3 -ILAHJY

RESEPI SUMBANGAN JY

sahabat yg rajen bicara

Related Posts with Thumbnails

AMARAN KEPADA YANG SUKA AMBIL GAMBAR DARI BLOG INI.

SILA MOHON IZIN KEPADA ILAHJY PEMILIK BLOG INI JIKA INGIN MENGAMBIL GAMBAR UNTUK DITEPEK DI FB MASING2. ATAU TEPEK KE BLOG ATAU SEBAGAINYA.

SILA BERI KREDIT BLOG INI DI RUANG TERSEBUT. SILA MOHON IZIN MELALUI RUANG KOMEN ATAU MELALUI EMAIL . MOHON KERJASAMA ANDA
PATUHI PERATURAN HAK KAMI SEBAGAI PENULIS BLOG.

ilah1908@gmail.com

jika ingkar boleh dikenakan tindakan....
Terkini masih ada lagi orang di face book suka2 menyahmilik hak ilahjy sebagai pemilik gambar2 blog ini dijadikan miliknya. Ditepek ke fb beliau.

***SEGALA GAMBAR DLM BLOG INI ADALAH HAK PERSENDIRIAN ADALAH DILARANG SAMA SEKALI MENGAMBILNYA UTK DIKOMERSIALKAN DLM MANA2 PERCETAKAN, DALAM FB DAN BLOG MASING2 TANPA IZIN PEMILIKNYA. HARAP MAKLUM***

TERKINI 9 JULAI 2012.. MASIH ADA LAGI PIHAK YG SUKA AMBIL GAMBAR DAN RESEPI DIMUAT DLM LAMAN FB MEREKA TANPA MENYATAKAN HAK PERIBADI KAMI... TOLONG FAHAM YA ETIKA GMM...***

RAYA 2012 19 OGOS-ilahjy bersama 4 daranya

RAYA 2012 19  OGOS-ilahjy bersama  4  daranya
ILAHJY BERSAMA 4 DARA

KUNJUNGAN KE RSJY SELAMA 2008-2013

SYUKUR WALAUPUN BLOG MASAKAN INI BUKAN BLOG FEBRATE* ORANG RAMAI TAPI DALAM USIA 6 TAHUN INILAH JUMLAH KUNJUNGAN TETAMU RSJY.. TANPA KALIAN SIAPA LAH ILAHJY TERIMA KASIH YA.. SILA DATANG LAGI
pengunjung RSJY BAKAL sudah jejak 1 JUTA..

Pageviews today

823
Pageviews yesterday
724
Pageviews last month
24,329
Pageviews all time history
1,369,428
Terkini 18 mac 2014 blog ini bakal memasuki usia 6 thn.

hari ini 7 feb 2017

Pageviews today
13
Pageviews yesterday
180
Pageviews last month
7,516
Pageviews all time history
1,899,262
Followers








28 March, 2013

495. TELUQ 3/4 MASAK CARA MUDAH..

haiiiiiiiiiiiiiiiii  nak  masak  teluq  separuh  masak, 3/4 masak  dengan  cara  mudah  jommmm  cuba  cara  ni..
hanya  gambar  mengambarkan  segalanya.. boleh faham tak?  agak2  nak  juga  ker  penerangan???

cuba  bandingka  ke dua2  jenis  telur  ini  dimasak  dlm  periuk  dan  masa yg  sama

telur  boleh  juga dipecah  terus  ke dalam  bekas  tahan  panas letak bersama  telur  sebiji  tu masak  bersama2 cara  ini  adalah  ekperimen terbaru  ilahjy tauuu

inilah  hasilnya

letak  air  dalam  3  sudu besar keatas  kertas  tisu
kalu  air  terlalu  banyak,  akan  mengeraskan  telur jadi macam  telur  rebus. 
 kalau  air  terlalu  sedikit  telur  tidak  cukup  masak  seperti yg kita mahukan macam diatas. 
 tekan  butang  dapo tu tunggu  naik  butang  tadi .dah  siap.
SENANG  JER  GUNA  RICE  COOKER  HANYA BEBERAPA  MINIT  DAH  BOLEH  JAMAH  TELUQ NI..  


25 March, 2013

494. KEK KOKO LAPIS KUKUS CREAM CHEESE

 SALAM  HARI  ISNIN  SEMOGA  KITA DIPERMUDAHKAN  SEGALA  URUSAN  BUAT  HARI INI  DAN  SETERUSNYA..  SEMOGA  KITA  MENJADI  INSAN  YG  KEBAL  DGN  SEGALA  CABARAN.  AMINNNN..
alkisahnya..  sejak  tahun  lepas  lagi  ilahjy  sudahpun menyimpan  resepi   ini  dari  dapo  maya  YATIE  MEMORIES..SINAR  KEHIDUPAN...SIMPAN punya  simpan  akhirnya  oktober  2013  ilahjy  sampai juga  ke rumah  YATIE..  kerana  konvokesyen  anak  ke  2  ilah jy, di  UTM  skudai.. semasa  menyamu selera di  rumah  yatie ilahjy  dihidangkan  dgn  kek  ini..baru  lah  dpt  rasa..nak  buat2  tertangguh2...
akhirnya  malam  tadi  setelah  beberapa  bulan  barulah  ilahjy  dapat  mengukus  kek  ini  dgn  cemerlang  sekali.. setelah disejukan  semalaman pagi  tadi  barulah  dipotong memang  mabeleeessss  hasilnya.. jom  layan  resepi  yang  ilahjy  telah  kopi  dan  pasta  dari  dapo  yatie..terima  kasih  kerana  perkongsian  ini 



sumber  rujukan dari yatie  memories... penghargaan  buat mu  dek   http://yatiememories.blogspot.com/search?q=KEK+LAPIS++KUKUS+CREAM++CHEESE


 MINTA  IZIN  YATIE  KAK  ILAH  KOPI  DAN  PASTA  RESEPI  KE  DAPO  KAK ...sila  klik  di  link  atas  utk  ke  resepi  yatie yaaa...

Kek Lapis Kukus Cream Cheese (loyang 8x8x3inci)

BAHAN A
  • 250 gm cream cheese
  • 60 gm gula halus
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar air
  • 1 sudu besar tpng gandum
Cara-cara
  1. Pukul cream cheese bersama dngn gula hingga sebati.
  2. Masukkan telur diikuti dngn air dan tepung gandum. Pukul lagi dan gaul sebati.
  3. Biarkan sebentar.
BAHAN B (KEK)
  • 2 biji telur
  • 1 cwn gula halus
  • 1 sk vanilla
  • sedikit garam
  • 1/2 cwn air panas didih
  • 1/2 cwn cwn susu segar/cair
  • 1/2 cwn minyak jagung/masak
  • 1 cwn tpng gandum*
  • 3 sudu besar sebuk koko*
  • 1 sudu kecil baking soda*
  • 1/2 sudu kecil baking powder*(* bahan2 perlu diayak dulu)
Cara-cara
  1. Pkl telur didalam bekas lain bersama gula sehingga kembang.
  2. Setelah kembang masukkan vanilla dan garam.
  3. Masukkan air panas,susu dan minyak.
  4. Setelah itu masukkan tpng gandum,b.soda, b. powder dan serbuk koko yg telah diayak dan gaul sebati.
  5. Biarkan sebentar dan bahagi pada 2 bahagian. Bahagikan pada 2 bahagian.
CARA MEMASAK.
  1. Panaskan kukusan dan balut dengan kain penutupnya. Guna api sederhana je.
  2. Sapukan sedikit minyak/mentega di sekeliling loyang dan alas dngn kertas minyak.
  3. Tuang adunan coklat, tutup loyang dngn aluminium foil dan kukus selama 15-20 minit.
  4. Buka aluminium foil dan tuang adunan cream cheese diatasnya, tutup semula guna aluminium foil dan kukus selama 15 minit.
  5. Setelah itu tuang lagi adunan coklat selebihnya, tutup lagi guna aluminium foil dan kukus lagi selama 20 minit.
  6. Setelah benar2 sejuk, boleh potong dan hidangkan.

23 March, 2013

493. ROTI NAIK

  jom  sarapan  pagi  dengan  roti  buatan  sendiri
tahun  2013  ni baelum  lagi  meroti BIBIK  MELAYU  rehat  sesangat lah  lama.
malam  tadi  sempat  meroti  dengan  bahan2  yg  dicampak2  jer.. mamcam buat  donut..cuma  tambah  water  roux  jer..bancuh  lembut  sikit  maka  lembutlah  roti  ini.. 


buat  dalam  2  versi  pedas dan  manis 



ilahjy  masukkan  resepi  utk  rujukan  sendiri  dimasa  depan...  kalu  tak  menjadi  jgn  mareee saya...sbb  semua ni bergantung  kepada agakan...hehe

bahan:

3  cawan  tepung  gandum
1  biji  tleur
3  sudu besar  planta
3  sudu  besar  susu  pekat
5  sudu  besar  gula
1/2  paket yis  segera
1 sudu  teh  baking  powder
1/2 adunan  water  roux.. ilahjy  masukkan  byk  sebab nak   gebusskan roti
****50gm  tepung  gandum dan  250 gm  air..  masak  sehingga  pekat sejukkan.***
air  secukupnya..seperti  buat  donut  tapi  lembut  sikit dari  donut

caranya:

campurkan  kesemua  bahan ke  dalam  BM..  uli  2  kali
 kemudian  perapkan sehingga naik.
 uli  sekali  lagi guna breadmaker  yg  sama.
bentukan mengikut selera  kita.
perap  sehingga  naik  sekali  lagi
sapu  dengan  butter  dan  air
bakar  25  minit  170  darjah  ikut  oven  masing
setelah  masak keluarkan  sapu  lagi  sekali dgn  air  dan  butter.  baru lah  berkedut2  mcm  dlm  gambar..
sendiri  punya  percubaan  guna  air  dan  butter...hasilnya  the  best..

19 March, 2013

492. UDANG KERTAS GULAI LEMAK MUNGGAI/

siapa  tahu  nama POKOK KELO  dan POKOK MUNGGAI..adalah  pokok  yang  sama.
cuma  nama  saja  berbeza  bagi  utara dan  selatan  tak  tau  pula  belah  sarawak  dan  sabah  apa  nama.
sapa  yang  sakit  urat  jangan  makan  kacang  ni.. akan  berangin satu  badan.  kalu  yang  tahan ok  la. sudah  berbelas  tahun  ilahjy  tak  makan  .sebab  takut  sejuk.  tapi  semalam  semasa  pergi  cari  benih  pokok ni  utk ditanam dikebun nanti..ilah  jy  dapat  beli  benih  dan  2,3  batang  yg  muda.. harap2  benih  akan  hidup  sebab  masih  tua  belum  kering  masa  petik  semalam..  
tahukah  kalian  GULAI  LEMAK?
MACAM  MASAK  LEMAK  TAPI  GUNA  KARI.jom  tengok  resepi  cara ilahjy



bahan;

10  ekor udang  kertas  saiz besar
3  batang  kacang  kelo/munggai  dibuang  kulit dan  kikis habis kulit  hijau potong  pendek
1  sudu  besar  serbuk  kari ikan
1  cawan  santan  pekat
3  biiji  cili  besar
1/2  inci  halia (buang  angin)
sedikit  kunyit  hidup
1  biji bawang   besar
5 ulas  bawang  putih
garam  secukup rasa

caranya:

1.mesin  kesemua  bahan sehingga  halus  panaskan  dalam  kuali  sehingga  kering sedikit
2. masukkan  kacang mungai dan sedikit  air masak  sehingga  empuk
3. masukkan  udang  dan  pati  santan masak  sehingga  mendidih dan  sedia  utk dimakan

18 March, 2013

491. MENTARANG GORENG KUNYIT

 pernah  makan  mentarang?  pernah  jumpa?  pernah  kenal? ia  sejenis  makanan  laut.  hidup  ditepi  pantai macam  siput2  lain  juga.N3  lama  pernah  ilahjy  tayangkan  mentarang  ini.  kali  ni sekali  lagi  ilahjy  nak  kongsi salah  satu  makanan  kegemaran  ilahjy  semasa  di bangku  sekolah semasa  di  kedah  hidup  bersama  nenek  dan datuk banyak  mengajar  ilahjy  tentang  makanan tak  kira  apa  jenis...terutama  jenis  kerangan  ini.... walaupun  tak  selera  dek  tekak  ilahjy  terpaksa juga  menelan  kerana  nenek  dan  datuk ajar sebegitu  rupa... kena makan apa  jua tanpa  alasan..  dari  situ  ilahjy  suka  makan  apa  aje  makanan  yg  halal..tak  kisah  campak  kat  mana  boleh  hidup..terutama  bab ulaman2...pun  sama..
minggu  lepas  semasa  pergi  ke  C4  wangsa  maju sekarang  nama  baru  EON BIG ilahjy  terpandang  kat  bahagian  kerangan  dalam  akuarium..sekali  terpandang si  MENTARANG yg  suci bersih putih  melepak terus  ilah  jy  dengan  rakus  menceduknya..maklumlah  dah  lama  duk  idam  nak  makan... agak  mahal sekilo rm10.50  selalu  duk beli  6.7rm je..mahal  pun  mahal  la  janji dapat  makan..
nenek  selalu  ajar  masak  rebus  dan  buat  gulai  lemak   tapi  kali ni  ilahjy  buat  goreng  berkunyit. ringkas  dan  masih  dapat  merasa  kemanisan  mentarang .  

cara  nak  membersihkan  nya  ialah  buang  semua lumpur jika  ada.  belah mentarang  keluarkan  isinya  dan  bersihkan  pasir  dan  lumpur  didalamnya.  buang  saluran kecil  macam lutsinar sebesar  lidi kemudian  basuh  dgn  asam  limau  agar  hilang  hanyir.  gaul  dengan  serbuk  kunyit  dan  garam.
panaskan  kuali  tumiskan  halia  bawang besar  dan  bawang putih  serai  ketuk  sehingga  wangi  masukkan mentarang  bersama potongan  cili  merah dan rasakan  garamnya..air  tak  perlu  masuk  kerana  mentarang akan  keluarkan  air  yg  sangat  banyak. selamat  mencuba..

perhatikan  saiz sudu  makan bezakan  saiz  mentarang  ini..

12 March, 2013

490. KETAM MASAK PEDAS

Haiiiiiiiiii    kalian  semua..sudah  masak,  sudah  makan..... jom  intai2  dapo maya  ilahjy  hari  ni
ilahjy  nak  kongsi  masak  ketam pedas  tak  guna  walaupun  sebiji  bawang.  boleh  tahan  sedapnya.
serai  baru  bawa  balik  dari  Kebun  di  Melaka ahad  semalam...

bahannya:

4  ekor  ketam  saiz  besar  belah  dua  bersihkan  semua  sepitnya
1 inci  lengkuas  sebesar  ibu  jari
1  inci  halia sebesar  ibu  jari'
2  batang  serai
1  biji  tomato
2  biji  cili  merah
8 biji  cili  padi
2  sudu besar  sos  cili
2 sudu  besar  sos  tiram
garam
air  scukupnya
TIADA  PENGGUNAAN  BAWANG2..

caranya:

mesin  kesemua  bahan kecuali  sos2.
tumis  sehingga  pecah  minyak. masukkan  sos2 dan garam  juga  sedikit  air.
masukkan  ketam masak  sehingga mendidih sedia  untuk  dimakan. 

08 March, 2013

489. PERBEZAAN ANTARA KUIH CARA MALAYSIA DAN TAKO JEPUN

SALAM  HARI  JUMAAT  PENGHULU  SEGALA  HARI SEMOGA  KEHIDUPAN  KITA  AKAN  LEBIH DIBERKATI  DAN  DIJAUHI  PEKARA PEKARA  YANG  TIDAK  DIINGINI.  SENTIASA  HENDAKNYA  KITA  DI  DALAM  LINDUNGAN  ALLAH  S.W.T 

hari  ini  ilahjy  hendak  mengambil  kesempatan  memberi  sedikit  pendapat tentang  makanan  ke  dua2  buah  negara  yang  penuh  dengan  adat  budaya masing2. budaya  timur  yang  penuh  dengan  sopan  santun biar  dari  pergaulan  mahupun  dalam  permakanan.
ilahjy  bukanlah  pandai  berkata-kata, tapi  pagi  ini  bangkit  satu  idea untuk  memperkatakan  tentang  2  jenis  kuih di bawah.  1. KUIH  CARA MALAYSIA.  DAN  2.KUIH  TAKO  JEPUN(kuih  jepun)
Berdasarkan  pengunaan  bahan  adalah  sama. iaitu  tepung  gandum  dan telur cuma  kuantiti  air nya  sahaja  jauh  berbeza.. kuih  cara  agak  pekat  sedikit bancuhannya  manakala  tako jepun  ni  cair...2  kali  dari  bancuhan  cara. cara  menggunakan  acuan berbunga lawang  atau  lonjong.  tako  jepun  ni  acuan  bulat  cara  masaknya  secara  membulatkan  adunan  ketika  adunan  sudah  hampir  garing.  manakala  kuih  cara  tak  perlu  dibulatkan/terbalikkan.  adakalanya  kita  tangkupkan  ke  dua2  biji  menjadi  satu. tako  tak  perlu  di satukan  kerana  ia  telah  dibulatkan...
tentang  intinya  pula  kuih  cara  ada  manis  dan  pedas,  tapi inti  tako  jepun  ni  tak  ada  pedas  atau  manis  cuma  dimakan  bersama  sos cili atau  mayonis...HARAP  MAAF  JIKA  SALAH  BUAT  PERBANDINGAN. cuma  berdasarkan  resepi dan  citarasa..
SARAPAN  PAGI  JUMAAT  DENGAN  TAKO JEPUN BERINTI  KETAM  DAN  SOSEJ  DAGING


KUIH  CARA  MALAYSIA

inti  kari  ayam  pedas










KUIH  TAKO  JEPUN 

inti  sayuran  dan  isi  ketam,sotong,sosej dsgbnya

07 March, 2013

488.KEK COKLAT KUKUS (munira)

(
 kek  coklat  ini  terkenal  beberapa  tahun  dahulu  dikalangan  GMM..ilahjy  pun  dah  beberapa  kali  buat  kek  lembut  ni..tahun  2013  ni  baru  nak  buat..sedap bila  simpan dlm  peti  sejuk ..
 sos  yang  cair  di  sudu  ni  lah  membuatkan  ilahjy  sekali  makan  3  cawan  kekeke

bahannya: A

1  cawan  gula  pasir
1 cawan  serbuk  koko
1 cawan  susu  cair
1  cawan  susu  pekat
1  cawan  minyak  masak (ilahjy  guna  butter  cair)

caranya:

campurkan  kesemua  bahan  diatas  kacau  sebati  dan  panaskan  dgn  api  paling  kecil  sehingga gula  hancur, padam  api,  ketepikan.

bahan B ayak bersama

3/4 cawan  tepung  gandum
1  sudu  kecil soda baikabonat
1  sudu  kecil  baking  powder

bahan  C:
4  biji  telur  di  blend/guna  pemutar  kek sehingga  berbuih

caranya:

masukkan bahan B dan bahan C ke  dalam  bahan  A secara  berselang  seli.
kacau  sebati  dan  kukus  dalam acuan yg  digemari. jika  acuan  cup  cake sila  kukus  selama 20  minit cucuk  lidi  kering  tanda  dah  masak.kalau  guna  loyang  besar kukus  selama  1  jam.
sila  curahkan  sos coklat  bagi  menambah sedap  dan  cantik.

SOS  COKLAT  CARA  ILAHJY:

2 sudu  besar  serbuk  koko
1/4  cawan  susu  cair
1/4  cawan  susu  pekat
6 sudu  besar  gula  pasir
1/2  cawan  air  panas
1  sudu teh  nescafe
1/4 bar  coklat  masakan
2  sudu  besar  butter

caranya:

panaskan  dengan  api paling  kecil  kacau  sehingga  pekat. padam  api  masukkan  2  sudu  besar  butter
 kacau  sehingga  sebati  setelah  sejuk curahkan  ke  atas  kek..  ilahjy  suka  sos  ini  cair..dan  tidak  beku bila  guna  sudu  sos  ini  berlekit pada  sudu  dan  nyummy  dalam  mulut  hehee..kalu  nak  beku kena  lebihkan  coklat masakan.  kepekatan  sos  boleh  doubahsuai  ikut  selera  masing2. simpan  dalam  peti sejuk untuk  beberapa  jam.. ermmm  sedappp!!!
selamat  mencuba...

03 March, 2013

487. KEK BELANGAN OREN KOKO

alhamdulillah  percubaan untuk  membelangkan  kek  menjadi  kali  ni.  resepi ilahjy guna  resepi asas kek  ketika  belajar  semasa berusia  seawal 13  tahun. ketika  belajar main2  buat  kek..  malas  nak  guna  timbangan guna  cawan  lagi  cepat  dan  senang. keputusan amat  memuaskan hati.  manis2  buah  jer kek ni.  sapa  yg  berpenyakit  diabetis bolehlah  makan  kek ni..
resepi  boleh  rujuk  disini. kesemua  guna  cawan
3.http://ilahmasakanku.blogspot.com/2013/02/484-kek-nenas-versi-ilahjy.html

2.http://ilahmasakanku.blogspot.com/search?q=kek++penawar++rindu

1.http://ilahmasakanku.blogspot.com/2012/03/388-lagi-kek-penawar-rindu.html

cuma  tambah  perahan dan  parutan   oren dan  serbuk  koko  untuk belanganya.
ilahjy  akan  cuba  masukkan  lagi  resepi..nya..


bahan:

1  cawan  marjerin/mentega
1/2  cawan  gula  halus kalu  suka  manis lebihkan  sikit.
1/2  cawan  gula perang
2  cawan  tepung g andum
6 biji  telur  gred b
1  sudu  teh  baking  powder ayak  dgn tepung
1  sudu  besar  ovellete
1  sudu  besar  serbuk  koko
1  biji  oren ambil  jus  dan parut kulit luarnya (ilahjy  guna  kesemua  isi oren bersama  jus)
1/4  cawan  susu  cair
1  sudu  teh  esen vanilla jika  suka

caranya:

1. satukan  kesemua  bahan kecuali  tepung  dan  susu. putar  sehingga  kental  dan  gebu
2.  masukkan  tepung  dan  susu cair  putar  lagi  sehingga  gebu.
3. bahagi  dua.  warnakan dengan  serbuk  koko
4. masukkan  2  sudu besar warna  kuning,  kemudian  3  sudu besar  koko selang  seli sehingga  setengah adunan. baru  digilirkan pula  3 sudu besar  kuning  dan  2  sudu besar  koko. sehingga  selesai.
5.sapu  marjerin  diloyang  dan  tabur  tepung. bakar  160  darjah  selama  40  minit  atau  sehingga  cucuk  lidi  kek  kering. 

01 March, 2013

486. BONITO FLAKE..akhirnya dapat beli juga..

salam  Jumaat  buat  pengujung2 blog sekelian.
tak  terasa  seminggu  berlalu rasa  macam  baru  2  hari  untuk  minggu  ini. bagaimana  pun,  segala  perancangan berjalan  dengan  lancar. Projek  untuk  kebun semua  berjalan  seperti  dijadualkan.  cuma  sedikit  masalah  saja  timbul,  apapun  kita  kena  pandai  menyelesaikannya  dengan  hati  terbuka. dan  memikirkan  masalah  itu  secara  bersama.  kerana  perancangan  mesti  berjalan  dengan  lancar  demi  projek dimasa  depan. kerana  kemampuan  kita  terbatas.  maka  kita  perlu  meminta  pertolongan  orang  lain  dengna  sedikit  ganjaran  setimbal.
berbalik  kepada  tajuk  diatas...
sebenarnya  anak  ke  2  ilahjy  telah pun  membeli  BONITA  FLAKE ini.  kerana  sejak  resepi TAKOYAKI berjalan di dapo  maya kawan2  geng  masak2 ilahjy   gagal  untuk  medapatkan  benda alah ni.setelah  piqa  beli  maka  mama  dah  2   kali  buat  cucur  jepun  ni,  tapi  intinya tak  sama lah  mcm  resepi  kawan. sayuran  pun  tak  bubuh.  lain  kali  mesti  masukkan  inti dengan  lengkap.  Piqa  beli  bonita  flake  ni  kat  ISETAN KL..  tak  tau laaa   kat   lot  kedai  mana  satu..