terima kasih kerana sudi ikut kusss

IKLAN KE 2-ILAHJY

IKLAN KE3 -ILAHJY

RESEPI SUMBANGAN JY

sahabat yg rajen bicara

Related Posts with Thumbnails

AMARAN KEPADA YANG SUKA AMBIL GAMBAR DARI BLOG INI.

SILA MOHON IZIN KEPADA ILAHJY PEMILIK BLOG INI JIKA INGIN MENGAMBIL GAMBAR UNTUK DITEPEK DI FB MASING2. ATAU TEPEK KE BLOG ATAU SEBAGAINYA.

SILA BERI KREDIT BLOG INI DI RUANG TERSEBUT. SILA MOHON IZIN MELALUI RUANG KOMEN ATAU MELALUI EMAIL . MOHON KERJASAMA ANDA
PATUHI PERATURAN HAK KAMI SEBAGAI PENULIS BLOG.

ilah1908@gmail.com

jika ingkar boleh dikenakan tindakan....
Terkini masih ada lagi orang di face book suka2 menyahmilik hak ilahjy sebagai pemilik gambar2 blog ini dijadikan miliknya. Ditepek ke fb beliau.

***SEGALA GAMBAR DLM BLOG INI ADALAH HAK PERSENDIRIAN ADALAH DILARANG SAMA SEKALI MENGAMBILNYA UTK DIKOMERSIALKAN DLM MANA2 PERCETAKAN, DALAM FB DAN BLOG MASING2 TANPA IZIN PEMILIKNYA. HARAP MAKLUM***

TERKINI 9 JULAI 2012.. MASIH ADA LAGI PIHAK YG SUKA AMBIL GAMBAR DAN RESEPI DIMUAT DLM LAMAN FB MEREKA TANPA MENYATAKAN HAK PERIBADI KAMI... TOLONG FAHAM YA ETIKA GMM...***

RAYA 2012 19 OGOS-ilahjy bersama 4 daranya

RAYA 2012 19  OGOS-ilahjy bersama  4  daranya
ILAHJY BERSAMA 4 DARA

KUNJUNGAN KE RSJY SELAMA 2008-2013

SYUKUR WALAUPUN BLOG MASAKAN INI BUKAN BLOG FEBRATE* ORANG RAMAI TAPI DALAM USIA 6 TAHUN INILAH JUMLAH KUNJUNGAN TETAMU RSJY.. TANPA KALIAN SIAPA LAH ILAHJY TERIMA KASIH YA.. SILA DATANG LAGI
pengunjung RSJY BAKAL sudah jejak 1 JUTA..

Pageviews today

823
Pageviews yesterday
724
Pageviews last month
24,329
Pageviews all time history
1,369,428
Terkini 18 mac 2014 blog ini bakal memasuki usia 6 thn.

hari ini 7 feb 2017

Pageviews today
13
Pageviews yesterday
180
Pageviews last month
7,516
Pageviews all time history
1,899,262
Followers








31 December, 2012

466. MASAK LEMAK TIMUN CINA/BUAH CINTA

PENUTUP  TAHUN  2012 BUAH  CINTA
Boleh  dimasak  lemak  atau  tumis  air..  bagi  ilahjy tumis  air  lebih  enak dimakan. rasa  manis  buah  cinta  tu  akan  terasa..

buah  ini  ilahjy  beli  semasa  lawat  CAMERON  HIGLANDS tempoh  hari..

25 December, 2012

465. MURTABAK RENDANG LAPIS KRAKER

SELAMAT  HARI  KRISMAS BUAT  RAKAN2  YG  BERAGAMA  KRISTIAN

cuti2  macam  ni  tak  ke  mana  ker? bagi  ilahjy  dan keluarga  hanyalah  mengemas  dapur  jer  hari  ni.  sedang  membenteras penghuni2  yg  bersayap..  bukan  main  lagi  depa  beramai2 berpesta  sempena  krismas ini.. hehehe..  rasakan penangan tuan  rumah.  PATI!!!  WALAUPUN  SETIAP  MALAM  ilahjy  memyemburkan racun nya  selagi  tempat itu  tidak  dibersihkan selagi  itu  depa  semua  bercanda ..
setelah penat  operasi  dilakukan.  ilahjy  buka  FB  sekejap  tadi.  ternampak dlm blog yatiememories tayang  murtabak lapis  kracker.  teringin  pula  rasanya  nak  makan. t.kasih  yatie  krn  telah  menudukkan  kemalasan  kak  ilah ni .. kak  dah  malas nak masak2  ingat  nak  tunggu  tahun depan  baru buat  N3 masak....tapi  dek  krn tayangan itu  kak ilah  terpaksa  akur...
  ini  merupakan  kali  ke  3 ilahjy  masak. lama  juga  tak  buat  murtabak ni... tapi  macam  biasa lah ilahjy  ubah  suai  ikut  selera ketika  badan penat2 ni...  ilahjy  cuba jadikan  INTINYA ALA2 RENDANG
Maka  terhasilnya dan  telah  pun  siap  dijamah oleh  kami sekeluarga  jam 11.30 siap  bakar  dan  terus  makan masa  panas2. ketika  N3  ini  dibuat  murtabak  ini  sudah tinggal  separuh  loyang.
jadi  bagi  sesiapa nak  lihat  resepi  dari  yatie  bolehlah  ke sana. kalu  nak  rasa  resepi  ilahjy  boleh lah  ke  sini  ..situ  sana  sini  mcm2 adaaaaa...hehehe .

 potong  masa  masih  panas2  tak  berapa  kemas

lebihan  bancuhan  susu  dan telur  dilimpahkan  ke  atas nya   setelah  murtabak 3/4 masak
lain  kali tak buat  cam  ni  lagi  tak  cantik  laaaaa  huhuhu

lapisan  ke  2

inti ala2  rendang...  boleh  tahan rasanya...
 http://yatiememories.blogspot.com/2012/12/murtabak-lapis-kraker.htmlsila  kesana  untuk  resepi asal yatie..

bahan  lapisan  biskut:

27  keping  biskut  krackers (1  lapis  9  keping. ngam2  dgn  loyang  di atas)
500 ml  santan  cair
1  cawan  susu  cair
6  biji  telur

kesemua  bahan  dicampur  sebati  kecuali  biskut. (bahagi  kepada  3 bekas)

bahan  inti  ala2  rendang ilahjy:

2  cawan  daging cincang (ilahjy  mesin  sendiri  daging)
1  batang  serai dimesin  bersama sedikit  air  dan   daging  tadi sehingga  halus.

3  sudu  besar  serbuk  kari  ayam
1 sudu  besar  serbuk  jintan  manis

2 ulas  bawang  putih ketuk
1/2  labu  bawang  besar  dimayang

2  biji  cili  besar  dadukan
1  biji  cili  hijau  dadukam
1  batang  timun  hijau dadukan
4  biji  cendawan  butang  nipiskan dan  dadukan
garam  dan  perasa  secukup  rasa  ya

caranya:

1.  panaskan  minyak  tumis  bawang  sehingga  wangi
2. masukkan  sedikit  air  dan  serbuk  kari  dan  jintan  manis kacau  rata
3.setelah  pecah  minyak  masukkan  daging kisar  tadi masak  sehingga  kering
4. masukkan  potongan cili  dan  timun dan  cendawan
5.  kacau  sebati  sehingga  sedikit  layu  padam  api.
sedia  untuk  digunakan.
6. bahagi  kepada 2 utk  2  lapisan  inti

cara  penyediaan didalam  loyang

1. sapu  loyang  dgn  marjerin
2. celupkan  9  keping  biskut ke  dalam  bancuhan  susu  dan  santan tadi. selama  1  minit.
3. dan  susunkan  ke  dasar  loyang secara  teratur.
4.  bahagikan  kepada  2  inti  rendang  itu.
5.  masukan  bahagian  pertama  ke  atas  lapisan  biskut  tadi  sapu  rata.
6.  curahkan  bancuhan  susu santan pertama tadi.
7. seterusnya, celupkan  biskut ke  dalam  bancuhan ke 2  dan  susun  kemas2.sebanyak 9keping  juga.
8.  curahankan  lebihan  susu  dan  santan.
9. lapisan  akhir  celupkan  sekali  lagi biskut  ke  dalam  bacuhan susu  santan, susun kemas.
10.  curahkan  susu santan  yg  berlebihan  tadi . ILAHJY  letakan  sesudu  kecil  marjerin  ke  atas  setiap  biskut  utk  mencantikkan/mengilatkan  permukaan biskut  nanti.  petua  sendiri...
  bakar suhu  190  darjah selama 45  minit

11.  ilahjy  angkat  semasa  3/4  masak.  ilahjy  curahkan  baki sedikit  lagi  ke  atas  murtabak itu. dan  terus membakar  api  atas  sehingga  masak.lain  kali  ilahjy  tak  buat  mcm  ni  sebab  tak  cantik lah  nampak  putih semcam  jer  kat  atas  biskut  tuuu...huhuu

rasanya  memang  macam  rendang  ...sila  cuba  tak  sedap  jgn  mareeee..air  tangan masing2  yer.
.
3 LAPISAN  BISKUT  2  LAPISAN  INTI

04 December, 2012

464. MAKARONI SUP BANDUNG

hendak makan  mee  bandung..mee  tak  de.. nak  putar  dengan  mesin  mee  tu  makan  masa ...nasib  baik ada makaroni  ni .. nak  masukkan  *siput* pasar  belum lagi  buka haha  alasan... nasib  ada  dada  ayam... dan telur... dengan  misi dan  visi yg  ada...terus  lah  menumis dgn  harapan  gabungan  ini  mantooop dimulut anak 2  dara kusss  utk  sarapan  pagi  mereka  sebelum  ketempat  kerja...
akhirnya  jawaban  amat  positif  dari chef  cilik  ilahjy.. liyana sibongsu  14  thn  tuu  dia cakap** sedaplah  mama....***  sambil dia tambah  2  kali... mama  dari  awal  lagi  dah  3  kali  juga tambah..apa  tak  nya  bila   tergigit  cili  padi  tumbuk  tu  bertambah  lah  sedapnya..hehe  perasan  lebih..  org  lain  ada  kisah..  janji  kena  kat  tekak  kami  skeluarga..dan  kenyang  sampai  tghari...hehe 
hasil dari  ciptaan  ilahjy  utk  sarapan  pagi yg  amat  menyelerakan. macam  mee  bandung tapi  seakan  sup apa  lagi  gabungkan  lah  nama  ke dua2nya hehehe

bahan:

1  cawan  makaroni  direbus  dan toskan terus  rendam  dalam  air  sejuk utk  mematikan  proses  mengembang.
1/2  cawan  hirisan  ayam
1  sudu  besar  rempah  soto
1  kiub  ayam
1  sudu kecil  oregano
2  sudu  besar  sos  cili
2  sudu  besar sos  tomato
1 sudu  besar  sos  tiram
6 tangkai  cili  padi  ditumbuk  kasar
1  biji  telur
1  sudu  besar  tepung  jagung
1  tangkai  sawi  bunga

caranya:

1. tumis bawang  putih  ketuk dan  bawang  besar dimayang  halus.
2.masukkan  hirisan  ayam  goreng  sehingga  kekuningan
3. masukkan 1/4 cawan  air, rempah  soto kacau  sehingga  garing.
4.kemudian   kesemua  sos2 dan  2  cawan  air(  secukupnya kuah)
5. setelah  mendidih masukkan  telur jangan  dikacau biarkan  telur  itu masak seketika.
6. masukkan  sayur sawi dan  bancuhan  tepung  jagung masak  sehingga  pekat  dan  tutup  api.
7.masukkan  kesemua  makaroni  tadi  dan  kacau  sebati  dan  terus  dihidangkan bersama  hiasan
BOLEH  DITAMBAH  MAKANAN  LAUT  JIKA  SUKA  contoh  sotong  udang dll..

23 November, 2012

463. CREPE DURIAN KE 3 durian BIDOR mari...

salam jumaat  penghulu  segala  hari
sana  sini  situ semua mengiler crepe termasuk ilahjy  yg  telah  3  kali  mencuba crepe  ni.. ini resepi dari  rujukan fiza nordin  dan  ita  masam  manis seronok  membuatnya  dan  seronok  utk ilahjy  share  kan disini apakah  ia  sedap  atau  sebaliknya hasil  dari  ke dua2 jenis  crepe ini. semua  terpulang  pada  selera  masing2.. samada  suka  yg  tu  atau  suka  yg  ni janji  semua dah  mencuba  buat  dan  cuba  makan.   bila dah cuba sendiri mesti  tau  mana  yg  paling  debommm  hehehe... sebenarnya  crepe  yg  ke  2  ilahjy  terlupa  nak  amek  gambarnya.  yg  ke  2  tu GEMOK2 mcm  tuannya..hehe  sebab  inti  dibekukan  terlebih  dulu sebelum digunakan.  
 http://ilahmasakanku.blogspot.com/2012/10/457durian-crepe-yg-slim-melim.html
sila  klik  diatas  untuk  resepi  PERTAMA ...ilah  jy  lebih  suka  kulitnya yg  agak  nipis dan  liat dan  mudah  nak dilipat..dan   inti nya  yg guna  pastrycream  cis tu amat  berlemak digabung  dgn  durian  memang  keboom  taauuu...  sedap..
alkisah inti  yg  dibawah  ni pula  cuma  guna  putaran  whipping  cream  jer tak berapa gancam... adunan  tepung agak  tebal sikit...  bila  dibandingkan ke  dua2 resepi ni, rupanya selera  ilahjy  lebih  ke  resepi  yg pertama dulu. apa pun  kalian  kena  cuba  dulu  membuatnya  baru  tahu  mana  yg  sesuai  dgn  selera  kalian. atau  gabungkan resepi  pertama  dgn  ke  dua atau  sebaliknya. terpulang  yaa.. 
apapun  kisahnya,  ilahjy  tetap  nak  kongsi disini  utk  simpanan  masa  depan.

durian ilahjy  beli di BIDOR semasa  pulang  dari  lumut/pangkor minggu  lepas. beli  dikebun tau bukan  tepi  jalan ya..

bahan:

250  gm  tepung  gandum
3 biji  telur
500 ml santan
1/2  sudu teh  garam
1  sudu  teh perisa pandan  emulco
 pewarna hijau dan  merah
.
caranya:

satukan   kesemua  bahan  dan  kisar  dalam  pengisar dadarkan seperti  biasa.
masukkan  cream, kemudian  isi  durian dan akhirnya cream,  balut atas ke bawah,  bawah  ke  atas
kemudian  lipat  kiri  ke  kanan dan  kanan  ke  kiri barulah  gemuk hehe..

intinya:

1 cawan non  dairy whipping  cream
isi durian secukupnya

caranya:

putar  whipping  sehingga kental, bekukan  seketika, siap  untuk  digunakan.lapiskan berselang  seli  dgn  durian kemudian  balut.kalau  inti  tak  dibekukan terlebih  dahulu agak  susah hendak  mengemukkan  crepe.

22 November, 2012

462. MAKARONI DAN SPHAGHETI CENDAWAN TIRAM JY

 SALAM  KEAMANAN BUAT  SEMUA PENGUNJUNG DI  RSJY..

marilah   sama2  kita  hargai keamanan yg  ada di  bumi  bertuah  DI  MALAYSIA ini.
tidak  kah  kita  merasa  bertuah  dilahirkan  disini.. kehidupan  yg  amat  sempurna.  sampai  makan pun  kita  boleh  masak  apa  yg  kita  hendak.  kadang  kala  sampai  terbuang2 ke  dalam  tong  sampah..  tak  kena  selera sikit  jer  tak  boleh  ditelan..  masin  sikit  jer  dah  merunggut,  lembek  sikit  jer  dah  tak  lalu  nak  kunyah..  kurang  pedas  pun  nak  marah  terlebih   manis  pun  nak  membebel..  
cuba  kita  bayangkan  kita  berada  ditempat  ITU  sekarang  ini? apa   perasaan  kita..  nak  bernafas  pun  susah  sehingga   detik  nafas  pun  terhenti buat  selamanya...oleh  itu  kita  kena  ambil  iktibar  dari  kejadian  itu.. untuk  terus  berada  dibumi  bertuah  ini dengan  penuh  kesyukuran kepadaNya... 
maka, makan  lah  apa  aje  yg  telah  dimasak  oleh  CHEF  kat  rumah  ..jangan  banyak  fikir  lagi.. ayuhhhh!! jom  kita  tinjau  apa  sarapan  pagi  tadi  yg  dinikmati  dengan  penuh  KETENANGAN oleh keluarga ILAHJY.... Malam  tadi  pun  makan  makanan   barat  ni  iaitu  spagheti pedas..  pagi  tadi  pun  sama  makanan  barat... iaitu  makaroni  ....  ermmm  sedang  enak  jer  ditekak  hasil  masakan  dan  resepi  sendiri.. nak  kasi  nama  apa  pun  tak  pasti... ilahjy  namakan  makaroni  cendawan  tiram  sebab cendawan  tiram  tu  ilahjy  guna  dlm  kuantiti  yg  banyak..  sedap...

sarapan  pagi 22 nov  2012 
boleh  dimakan  bersama  cili  padi  kicap  bagi  menambah  kepedasannya

yg  bawah  ni  pula  SPAGHETI   malam tadi


MAKARONI  CENDAWAN  TIRAM JY
bahan-bahannya:

2  cawan  makaroni direbus bersama  sedikit  minyak sehingga  kembang dan  toskan. 

1  keping dada ayam dipotong  dadu
10 keping cendawan  tiram  di  siat2  kalu  dadu  pun  boleh. ilahjy  lebih  suka  siat2 terasa  bila   digigit.
4 ulas  bawang  putih  diketuk
1/2  labu  bawang  besar  di  dadu kecil
1/2  sudu  teh  lada  hitam  ditumbuk  halus
1 sudu  besar  serbuk  oregano
1/2  sudu teh  serbuk  basil
2  sudu  besar tepung  gandum
1/2  cawan  susu  cair
1  kiub  ayam
 2  cawan  air (ikut  kepekatan kuah  yg  kita  suka)

caranya:

1. panaskan  minyak,  tumiskan  bawang  putih  sehingga  keperangan,
2.  masukkan  isi  ayam  dan  bawang  besar  dadu goreng  sehingga  kekuningan
3.  masukkan  lada hitam kacau  sehingga  sebati  dan  naik  wangi.
4.  masukkan  kiub  ayam  kacau  rata.
5.  masukkan  sedikit air  utk memecahkan  kiub  ayam.
6. masukkan  tepung  gandum kacau  rata
7.  masukkan  air kacau  sehingga  mendidih.  sila  tambah  air  mengikut  kepekatan  yang  kita  suka.
8. perasakan  sedikit  garam jika  kurang  masin.dan  akhir  sekali  masukkan  susu  kacau  sebati
9.  sedia  untuk digunakan

resepi  ini  tidak   pedas  boleh  ditambah  cili   kicap utk  memedaskannya.


SPAGHETI CENDAWAN TIRAM JY

bahan:

secekak spagheti direbus  bersama  minyak  sehingga  kembang dan  toskan

1  keping dada ayam dipotong  dadu
10 keping cendawan dadu
4 ulas  bawang  putih  diketuk
1/2  labu  bawang  besar  di  dadu kecil
1/2  sudu  teh  lada  hitam  ditumbuk  halus
1 sudu  besar  serbuk  oregano

2  sudu  besar tepung  gandum

1  kiub  ayam
2  cawan  air (ikut  kepekatan kuah  yg  kita  suka)

2  sudu besar  serbuk  cili
1  biji  tomato besar  di  dadu


caranya:
1. tumiskan  bawang  putih  sehingga  kuning
2. maasukkan  isi  ayam sehingga kekuningan
3.masukkan cili  serbuk  kiub  ayam dan sedikit  air kacau  sebati
4. masukkan tomato kiub kacau  sebati
5. masukkan  tepung  gandum  kacau  rata dan  tambah  air secukup pekat
6. beri  sedikit  garam  jika perlu  dan  sedikit  gula sedia  untuk  digunakan

13 November, 2012

461. AGAR-AGAR COKLAT

MINUM  PETANG  13  NOV 2012
lama  betul  tak  buat  agar2  coklat kegemaran  anak2 .  dek  ann  anak  ke  3  sejak  balik  dari  bercuti  selalu  minta  mama  buatkan.  dah  beberapa  minggu, petang   ni  baru  teringat.  terus  buat  kejap  lagi  lepas  asar  nak bawa  ke  hostelnya kat  UIA..  sebenarnya  ada  2  acuan  ilahjy  buat.  nanti  selepas  betul2  beku  baru  ilahjy  tayangkan  di  sini.  sementara ni  acuan  kecil2  ni  jer  cepat  beku.

nak  siram  dengan  susu  cair   rupanya  dah  habis  rupanya  hentam  susu  pekat  manis  jer  laa..sedap juga..

resepi  yang biasa2  jer

agar2,  serbuk koko,susu  pekat, telur,  tepung  kastard dan  gula

acuan  yg  baru  beli  hari  ni..selasa...terus  guna..tak  berapa  berkenan  dgn  bentuk  ni  tak  lawa..huhu

12 November, 2012

460. AIR ROSE OREN JY

 ilahjy teringat..alkisah..hidangan air ini  akan  disaji  semasa  kami  para  tamu  menunggu  tetamu  kehormat  tiba sewaktu  dinner diadakan  di mess  pegawai..  di  dalamnya  di  dadukan  buahan  seperti  oren  dan  epal  merah. buah2 an  itu  akan  terapungan di  atas  air.  tapi  resepi  dibawah   ni  ilahjy  tak  masukkan  pun  buah2an  tuu ..malas  nak  potong  buah2nya... semasa  para pelayan melayani kami  dgn  air2  ini sempat  ilahjy  meminta  resepi  nya...
(tak  tahu  kenapa  air  ini jadi  pilihan  sejak  azali samada dimess  atau  dihotel..biarlah menjadi  rasia mereka)   
maka  hasil  dari  fanta  hijau  tempoh hari  ilahjy  cuba  gabungkan  dengan  resepi dari mess itu...
kerana  air sirap rose oren  tu memang  sudah  menjadi  kegemaran  kami  sekeluarga  sejak  bertahun2  dulu.  resepi  itu  ilahjy  ambil  semasa  anak  masih  baru  2  orang... dalam  lebih  kurang  20  tahun dah  ilahjy  gunakan..  tapi  org2  dari  mess  tidak  beri  resepinya secara  terperinci.. cuma  mereka  cakap  jus  oren  dicampur  dengan  jus sirap rose.  ilahjy  akan  campur  sehingga  kena  pada  tekak sendiri,  samaada  nak  lebih masam oren atau  lebih  rose. terpulang.  jadi  resepi  di bawah  pun  ilahjy  ikut  sukatan  tekak  dan  hasil  ubahsuai fanta  hijau...
resepi  ini  dimasukkan  disini  utk  tatapan  anak2 dimasa  depan  kalau  kalian  buat  tidak  menetapi citarasa ..harap  maaf yaa...bagi  kami  sekeluarga  amat  enak  sekali...

bahan:

1  kilo  gula
1  liter  air
1/4  botol  esen  pisang
1/4  botol  pewarna merah
1/2  botol  oren  sunquick  (saiz  kecil 330 ml)
3 sudu  besar sirap  rose (kalau  nak  warna  menyerlah  kena  lebihkan)

  caranya:

campur  kesemua  bahan  kecuali  esen  pisang,  masak  sehingga  mendidih  dan  padamkan api.  baru masukkan  esen  pisang. kacau  sebati  dan  tapiskan.
semasa  hendak  dihidangkan  baru  di potong  dadu halus2  buah  oren  dan  buah  epal  merah yg  terlebih  dahulu  direndam  dgn  air  garam  elak  kusam. setelah ditos  air  garam  baru di  masukkan  ke  dalam  jag hidangan. sedia  untuk  diminum.

NOTA   TAMBAHAN:  resepi  asal   SIRAP ROSE  OREN

HANYA  MENGGUNAKAN  SIRAP  ROSE  DAN  OREN  SUNQUICK  SAHAJA  BERSAMA  GULA

06 November, 2012

459. KEK PUDING FANTA

resepi   ini  adalah  adaptasi  dari   dapo  naz tapi  ilahjy sudah  ubah  suai   perisanya  kerana  perisa  keladi  tidak  ada .. maka  teringatkan  rasa  FANTA  HIJAU  yg  sedap  tuu  maka  ilahjy adaptasikan  ke  dlm  kek  puding  ini..  rasanya  yg  kurang  manis sedang  elok  ditekak  ilahjy.  sejuk je  bila  di makan sbb  puding  ni  dah didingin semalaman.
  resepi  asal  dari  dapo  maya  CUTE OVEN,  SMALL KITCHEN NAZ... t.kasih  naz  resepi  tu cantik kejadiannya
  

setelah  puding   diisi kena  hentak  manja2 kata  nadz.. 
 kek  yg  telah  dibelah  dua buang  kesemua  bahagian  tepi  yg  keras  tuu
inti  puding  sedang  dikacau diatas  api sederhana
ng 

RESEPI KEK  PUDING  FANTA OLAHAN  ILAHJY

BAHAN KEK SPAN:

150 gm  tepung  gandum
1 sudu teh  baking  powder
6  biji  telur c
100 gm gula  halus
1 sudu besar  ovellete
50 ml susu  cair
1/2 sudu teh perisa  pisang
1  sudu  besar  oren  sunquick
50 ml  minyak  masak
beberapa titis  sudu  teh pewarna  oren

caranya:

satukan  kesemua bahan kecuali  minyak.
putar  sehingga  berkrim  selama  15  minit.
masukkan  minyak  gaul  guna  spatula  sehingga  sebati.
sapu  loyang  dgn  merjerin dan  tepung,  masukkan  adunan
bakar  170 darjah  selama 30  minit.
keluarkan  dan  sejukan.  belah  dua
masukann   puding ke  dalam  loyang kemudian  kek kemudian  puding  dan  kek dan  akhirnya  puding
hentakkan perlahan-lahan  dan  sejukan  di  dalam   peti  sejuk  semalaman.

BAHAN PUDING FANTA :  OLAHAN ILAHJY:

1200 ml  santan
1  cawan  gula  halus
10 gm  serbuk  agar2
100 gm  tepung  hoen kwe /1 paket
secubit  garam
1  sudu  teh  perisa  pisang
2  sudu  besar  oren  sunquick
1/2  sudu  teh pewarna  oren  dan 1/4 sudu  teh pewarna  kuning

caranya:

campurkan  kesemua  bahan  dan  kacau  sebati.
panaskan atas  api  sederhan  sehingga  berkilat  dan  bolehlah  digunakan terus.

31 October, 2012

458.CREPE DURIAN ..yg slim melim (C.D)

**BANTAL  DURIAN**
menjadi kegilaan pengemar2 durian...semenjak akhir2 ni laris betul dipasaran FB DAN BLOG.
pernah nampak kwn2 buat diawal tahun 2012. tapi  mcm biasa la sambutan belum menggalakkan.tapi  diakhir tahun nie menjadi2 pula dikala  musim  durian  berkurangan  dan  belum  aktif  lagi  hehe...
semasa durian berlambak2 di keramat nie ilahjy tak terasa nak buat tapi bila jualannya meletoooppp 
jenuh pula nak cari durian.nasib baik ada dijual 3 paket  rm10 di  AEON  JJ  SETIAWANGSA
petang  semalam ilahjy  ke  situ dan beli semua bahan2  cuma non dairy whipping cream jer tak  de..  kat  giant setiawangsa pun tak de..  maka  ilahjy pun belilah juga whipping cream yg ada tu..
hasilnya  memang  tak   kental  lah  seperti  kwn2  buat. ilahjy  putar  sekali  isi  durian   di dalam  adunan intinya.tahniah  buat  kawan2  yg telah  menjadikan D.C  sebagai  mata  pencarian tambahan.
kesedapan  D.C  ini  memang lah tak  terkata.  kerana   ilahjy  amat suka durian HANTU  DURIAN..cuma  kesakitan  ini menjadi penghalang utk makan  lebih dari1 huhuhu..

satu  lagi  ilahjy nak berpesan bagi pengidap2  KOLESTROL seperti ilahjy nie.. diharap berhati2 lah  ya dengan kandungan inti dan kulitnya kesemuanya  berat2  belaka  lemak tepunya..  ilahjy  baru  makan  separuh  jer  lipatan  selim  melim  tu kepala dah mula tak  tentu arah..  kalu  nak  makan  pastikan  kalian  jgn lupa  ubat  dan  makan  selepas  makan nasi ya..  jgn  masa  perut kosong.. maaf  atas  nasihat  ini  ya... berdasarkan  pengalaman diri.      
satu  adunan  daapt  lebih  kurang 8  keping nipis

walaubagaimana  pun  mohon  izin  tuan  punya  asal  resepi  entah  siapa ilahjy  tak  pasti..  yg  pasti  ramai  sgt   dah  masukkan  kat  blog  dan  fb..  salah  satunya  ilahjy  sempat  print  resepi  dari  BLOG  FIZA  NORDIN  http://fizanordin.blogspot.com/2012/10/durian-crepe.html  telah  mencuba  3  jenis  resepi  C.D. nie..t.kasih  fiza  dan  tuan   punya  asal  resepi..  ingin  dikongsi  disini seperti  biasa..  buat  tatapan  anak  cucuku  hehe

BAHAN  KULIT D.C:

50 gm tepung  gandum
1  sudu  besar  tepung  ubi
1  biji  telur
2  sudu   besar  gula  halus
3  sudu  teh   marjerin  dicairkan
160 ml  air
40 ml  susu  cair
1  sudu  teh  vanilla
pewarna  kuning

caranya:

campurkan  kesemua  bahan sehingga  sebati  dan  tapis.
guna  non  stick  pan  utk  medadarkannya.
setelah  masak  sejukan  sebentar  dan  gulung  kan  intinya seperti   buat  popiah.

BAHAN  INTINYA: DURIAN CHEESE

250  gm  cream  cheese suhu  bilik
60  gm  gula  izing  diayak
200 gm  isi  durian dilenyek
80 gm non  dairy  whipping  cream pukul  sehingga  kental

caranya:

putar  cream  cheese  dgn   gula  sehingga  kembang.
masukkan  isi durian  dan  putar  sebati.
kalau  suka  masukkan  WHIPPING CREAM  tadi.

setelah  dibalut dengan  kemas  sila  simpan  didalam  tempat  dingin  beku.
enak  dimakan  ketika  sejuk. selamat mencuba..

ada  lagi  satu  cara untuk  intinya  tapi  ilahjy  belum  cuba  lagi yg  ini:

putar  NON  WHIPPING  CREAM  ATAU  FRESH  CREAM sehingga  kental
masukkan  ke  dalam  kulit kemudian  lapis kan  isi  durian lenyek
kemudian  lapiskan  dengan  cream dan  balutlah  dng  kemas.

nota  kaki: 2 nov  2012::::: TEKNIK  UTK  MENGEMUKKAN  BALUTAN:

LETAK  INTI  DI TENGAH2  DADAR. LIPAT BAWAH  KE  ATAS  KEMUDIAN  LIPAT  ATAS  KE  BAWAH.  SETERUSNYA LIPAT  KIRI  KE  KANAN  DAN  KANAN  KE  KIRI

CREPE YG  ILAHJY  LIPAT  DI  ATAS  LEPER  SEBAB  DIGULUNG  MCM  DADAR... TEKNIK INI  SALAH!!!  ATAS  PENGALAMAN  KALI  KE  DUA ILAHJY  MEMBUATNYA  BARU  CREPE ITU  GEMUK hehehee... tiada  rashsia  yaaaaaa... tunjuk ajar  mu  sifuuu..

30 October, 2012

457. LAKSA BERAS ILAHJY

TERSEBUTLAH  KISAH    ILAHJY  MEMULA NAK  MEREKA  CIPTA  RESEPI  LAKSA INI.

ilahjy  masih  teringat lagi  kisah-kisah  duka  lara  ketika  mana  ilahjy  nak  makan  laksa  beras buatan  sendiri.  ketika  itu  ilahjy  berada di tingkatan  2 di  alor  star dulu  tahun 1980 ketika  itu.
arwah  datuk  ilah jy suruh  ilahjy  belajar  buat  laksa  ..  tapi  dengan  siapa???  ketika  itu  APA  JUGA resepi2   AKAN disimpan RAPAT  OLEH    PEMILIKNYA (KEDEKUT  ILMU  KATA  ORG  DOLU2) maaflah  ilahjy tak bermaksud  nak  umpat  ya..  tapi  itulah  hakikat.. ilahjy  pernah  minta  resepi  laksa  ini  dari  seseorang..tapi  dia  tipu  ilahjy  sekali   buat  habis  kesemua  tepung  putus  dalam  air..  huhuhuu  sedihnya.... tutup  sat  ceta lama..  
pada  satu  hari  ilahjy  mendapat  idea  dari  arwah  datuk hj  man.  wan suruh  buat  KANJI dulu baru diadun tepung.. maka  ilahjy  pun mereka  cipta  resepi  laksa  ini  dgn  cara  tersendri. ilahjy panaskan  air   setelah  mendidh  baru  dimasukkan  tepung  dan  diuli  panas2 dengan  senduk  kayu. kemudian  dicampurkan  tepung seterusnya  sehingga  boleh  dibentuk dan  ditekan  dlam  acuan. 
ALHAMDULILLAH  menjadi...  apa  lagi  arwah  datuk  dan  nenek  tersenyum  lebar  bila cucu mereka  dapat  menghasilkan LAKSA  BERAS  BUATAN  SENDIRI
KETIKA  itu  ilah jy  baru  berusia  14  tahun. maka  saban  minggu  arwah   tok munah dan  wan man pasti  suruh  ilahjy  buat  laksa ini dan  orang  kedah  pasti  tak  boleh  hidup  tanpa  laksa.  terutama  laksa  beras.
dari  hari  itu  kami  tidak  pernah  lagi  membeli laksa  paket.

setelah  sekian  lama ilahjy  tinggalkan  resepi  itu ..maka  hari  ini ilahjy  dengan  semangat  baru  nak  menghidupkan  kembali  ciptaan ku ini..  alhmdllah  menjadi  
ingin ilahjy berkongsi  bersama  kalian  dan  juga  anak2  dara  ilahjy  supaya  tak  pupus ditelan  zaman.  semoga  perkongsian  ilmu  ini  tidak  menjadi  sepertimana  ilahjy  ketika  mula belajar  dulu. semoga  kalian berhasil  membuatnya.

bentukan  adunan  kecil-kecil  supaya  sekali  tekan utk  sekali  rebus.  kalu  banyak2  nanti  laksa  tidak  cantik
bila  laksa  timbul  toskan dan  terus  dimasukkan  ke  dlam  air  sejuk dalam  2  minit.utk  membuang  kanjinya. 
toskan utk  kali  ke 2 dan  sedia  utk  dimakan


RESEPI  LAKSA ILAHJY
  bahan:

1 cawan tepung  beras
3  sudu   besar  tepung  gandum
3/4  cawan  air  panas

1 cawan  tepung  beras secukupnya  sampai  boleh  dibentuk

caranya:

1.ayak  tepung  dalam  bekas
2.masukkan  air  panas  kacau  guna  senduk  kayu  sehingga  sebati
3.masukkan  tepung  beras dan  uli  sehingga  sebati sehingga  menjadi  doh seperti  karipap  
tetapi  doh  ini  lembut  sedikit  dari  karipap.
4.bentukan  kecil-kecil  seperti  diatas masukkan  ke  dalam  acuan yg  ditabur  sedikit  tepung di dalamnya
5.tekankan  adunan  ke  dalam  periuk air  panas  yg  sedang  mendidih.
6.biarkan  3  minit  baru  di  kacau dengan amat  perlahan supaya  laksa  tidak  putus.
7.toskan  kemudian  terus  dimasukkan  ke  dalam  air  sejuk dan  toskan  utk   kali  ke  2
sedia untuk  dimakan.

selamat mencuba  resepi  ciptaan ilahjy seusia  14  tahun.  semoga  mendapat   berkat  aminnn... ilmu  yg  dikongsi  tidak  pernah  luntur  selagi  ia  digunapakai..

********************
Update   ramadan 13 , pada 22 julai 2013.


http://hudaahsin.blogspot.com/2013/07/laksa-beras.html?showComment=1374503826417#c1788412442885303417

 Inilah satu2nya respon dari pengunjung RSJY terima kasih kerana mencuba resepi ciptaan ku ini.. penghargaan buat puan huda.
Sila ke blog beliau utk lihat hasilnya.

Ketika mula ilahjy belajar dan praktikan mmg tekan dlm air mendidih..itulah hakikatnya, sbb ditakuti laksa putus ......   tapi dlm kadar yg mampu kita tahan panas. Betul juga catitan puan huda, kalu mendidih bole mencederakan tangan, mungkin kesilapan ilahjy sendiri nak terang secara ringkas agaknya... kesian puan huda sehingga cedera... oleh itu hati2 ya ...huhuhu.. harap maklum.

29 October, 2012

456. CHEE CHEONG FUN

Ilahjy  suka  makan *kue  teow* lembut  ini  jika   kami  beli  yong  tau  foo  kat  pasar malam.  
sebenarnya  ilahjy  tak  tahu  langsung  nama sebenarnya.  yg  pasti  ia  amat  lembut  halus  dan  licin jika   dimakan.  bila  dah   suka  makan  maka  suka  nak  buat  dan  nak  mencuba.  awal  tahun  2012  ilahjy  pun  mencari resepi nie.. puas  taip nama  pelbagai supaya  keluar  resepi  tapi  tak  juga  keluar.. entah   macam  mana  nak ditakdirkan  terjumpa juga  akhirnya  selepas  beberapa  hari mencari..  ilahjy  pun  tak  simpan  apa  nama  blog  tu..  yg  pasti  blog  itu milik sorang berbangsa  china.  ilahjy  terjemahkan bahasanya  lintang  pukang.. jenuh  pening  membaca  dan  memahaminya..  akhirnya  petang  semalam  28  okt  2012  setelah  berbulan2  lamanya  resepi  ini tersimpan, dengan  mudahnya  ilahjy  cuba   juga  PURA2  faham..  dan  terus  juga  membuat  mende nie..  ilahjy  cuba  bayangkan  laksam  yg  pernah  ilahjy   buat  dulunya..  mungkin  sama  juga  caranya.
ALHAMDULILLAH  berkat  nak  makan menjadi  juga akhirnya. cuma  tak  de  taburan  lenga goreng  jer.. kalu  ada  pasti  sedap.. lenga  ada  cuma malas  nak goreng  jer  hehehe...cukuplah  inti yg ada di dalamnya
TAPI  APA  KAH  MAKNA  CHEE  CHEONG  hanya  mereka  yg  faham  jer  yg  tahu..  kalau   boleh  ilahjy nak  kekal   panggil  LAKSAM  TAU FOO...
sila  tabur  bijan  goreng  baru  kaw  kaw. 

mudah menggunakan  gunting daripada  pisau
hasilnya  mmg  agak  lembut  dari  laksam.. 
buat seperti  laksam cuma  tambah  intinya 
kesemua bahan  di campur sebati

bahan: (dapat  3  gulungan  sahaja) hasil  ubah suai  ilahjy

3/4   cawan  tepung   beras
1  sudu  besar  tepung   ubi
sedikit  garam
sedikit  serbuk  lada  sulah
1  sudu  besar  minyak  masak
3/4  cawan  air  panas
1/2 cawan  air  sejuk

caranya:

1. ayak  tepung, masukkan  ke  dalam   bekas bersama kesemua  bahan. kacau  rata
2. masukkan  air  panas  kacau  sebati  kemudian  masukkan  pula  air  sejuk dan  kacau  sehingga  rata
3. masukkan  ke  dalam  jag  supaya  senan g utk  dituang.
4. panaskan  kukusan.  sapu  minyak  pada  tudung periuk.  panaskan  sebentar.
5. kemudian  tuangkan  bancuhan tadi.  kukus  sehingga  mengelembung 
6.  angkat taburkan  intinya dan  gulungkan.



bahan  intinya:

udang  kering/geragau digoreng sehingga  wangi kemudian   masukan  potongan  nipis  kubis  panjang
kalau  ada  hirisan  daun  bawang  dan  daun  sup  lagi  enak..
*maaf  kehabisan  bekalan  kerana  raya  haji  kedai  tutup  ya  puan2  hehehe *

kelihatan  renjisan  lada  sulah  diatasnya

bahan kuahnya  hasil  ciptaan  ilahjy  sendiri:

1  sudu  besar  taucu
2  sudu  besar  kicap (ikut  selera  msg2 pekat  atau nipis  warna nya)
1  cawan  air
1  sudu  besar  tepung  gandum(ikut kepekatan  masing2  suka)
1  sudu  besar sos cili
cili  padi ketuk  ikut  pedas
sedikit  gula
sedikit  garam
 lada  sulah

caranya:

kisar  kesemua  bahan  dan  panaskan sehingga  mendidih  masa  hidang  renjiskan  lada  sulah

bahan2  boleh    di ubah  suai  ikut  selera  masing2..

28 October, 2012

455. CREAM PUFF

 hasil  sekodeng  di  dapo ITA  MASAM  MANIS..  petang  semalam...

hasilnya  tidak  memuaskan   hati  huhuhu..  kerjatangan yg  tak  semengah hehe  janji  boleh  dijamah dengan  segera oleh sisulung  dan  no 3 ...  najihah  dan  raihan  akan  ke  puncak  BROGA 4 petang semalam..  dengan  masa  yg  ada  cuma  2  jam mama  cuba  selongkar  dan  buat  resepi ni..  walaupun  ilahjy pernah  buat puff  ini  tahun  lepas..tapi  kali  ni  nak  cuba  resepi  DEK ITA pula  ..  melihatkan  swan  dek  ita  yg  comel  maka  ilahjy  pun  terpikat.  tapi  biasa lah   kerjatangan ilahjy yg   tak  seberapa  dan  memang  tak  kretip  langsung.. sempat juga  mama  siapakan  utk  anak2  mama  bertolak  ke  BROGA...
BLOG ITA  MASAM  MANIS  adalah blog  yg  menjadi  rutin  ilahjy  masuk ke  sana..  kalau  tertinggal  1   N3 nya  pasti  rasa  KOSONG ...  tapi  ilahjy  tak  boleh  tandingi  kerjatangannya..  setiap  kerja dan  sentuhan  masakannya  mahupun  menembak  gambar  hehe  pasti  tiada tolok  tandingannya.. ilahjy  hanya  bersyukur  krn  punyai  sorg  sahabt  maya yg  amat  kretip...INSAN  TERISTIMEWA.. lalu  ilahjy  gelarkannya  dengan  panggilan  DEK  ITA  LAWA...  LAWA ni  bawa  maksud  cantik  kemas  menarik  dan segalanya... hehe..
sapa  yg  tak  kenal  ITA  MASAM   MANIS  sila  terjah  ke  dapo  mayanya  utk  lihat kesemua kerja2 yg amat  terbaik pernah  ilahjy  jumpa  selama  hampir  2  tahun  kenal  dgn  beliau..jom  klik  disini  utk  N3  SWAN YG  COMEL  ITU..

http://fromintankitchen.blogspot.com/2012/10/swans-cream-puff.html



inti  kastard  sebelum  dan  selepas  dicampur  marjerin  .. berkilat dan  licin

nozle yg  ilahjy  pilih  tak  berapa  tepat...
bancuhan  puff  sebelum   dan  selepas  di  campur  telur
nasib  baik  ilahjy  beli  WOK  VANTAGE  nie  ada  juga  gunanya  hehe

 SWAN  YG  TERLEBIH  *SUNBURN*  BERJEMUR DI KOLAM  NAN  KONTANG  hehe
AIR  kolam  dah  kering  tinggal  batu2  kerikil  yg  kecil  dan  besar  jer...  ahah nak  mandi  cam  mana  tu  cik  swan..???? kelakar  tol  ilahjy  tengok  kepala  yg  legam  tuu  apa  nak  kata  adunan  dah  habis  ,suhu  yg amat  tinggi  hangus  laa  dia  hehe..

 bahan CREAM PUFF:

1/2 cawan  butter tanpa  garam
1 cawan  air
1/4 sudu  teh  garam
1 1/2  sudu  teh  gula
1  cawan  tepung  gandum
4 telur

caranya:

1. masukkan butter, garam,  gula dan  air dalam   periuk (nonstick) didihkan.
2. padam  api, masukkan  tepung dengan  segera.  kacau  dengan  senduk  kayu sehingga menjadi  doh  lembut.
3.panaskan  semula dan  teruskan  mengacau  dengna  senduk  kayu  sehingga  kental
4.padam api. alihkan  dari  dapur. pukul  telur  dalam  bekas  berasingan. masukkan  ke dalam  adunan.
kacau  sehingga  adunan  bergaul  sebati dan menjadi   licin.
5.  masukkan  dalam  beg  ising bersama  muncung  ising  yg  bersesuaian.
6. bakar  dalam  suhu 210-220 selama  15  minit.
7.  sejukkan  dan  picitkan  inti  kastard  ke  dalam  lubang  sehingga  penuh  dan  padat.

bahan  INTI  KASTARD:

1/2  cawan  tepung  gandum
1 1/2  sudu  besar  tepung  kastard/tpg  jagung
1/2  cawan  gula
4  biji  kuning  telur
3  cawan susu  cair
30  gm  butter
1  sudu  teh  esen  vanilla
secubit  garam
 1  cawan NON DAIRY WHIPPING  CREAM putar  sehingga  kental

caranya:

campurkan  kesemua bahan  dan  kacau sebati dan  masak  sehingga  meletup2 padam  api dan masukkan  butter  kacau  sehingga  berkilat  dan  rata.
akhirnya  sekali   gaul  dengan  CREAM KENTAL  tadi...

23 October, 2012

MUDAH DAN CEPATNYA BAKAR OTAK2 GUNA VANTAGE PAN

petang  semalam  selepas  balik  dari  kerja..  en  hb  kusss  bawa  balik  50 pcs  otak2..  ada  kawannya  jual  ..  wowww  apa  lagi  membakar  la  apa  lagi   dalam  20  minit  dah  masak  




19 October, 2012

454. KEK LAPIS CHEESE PESONA

SEMPENA  HARI ULANG  TAHUN  KELAHIRAN EN  HB KUSSS 18  OKT

ALKISAH  ...  nak  buat  sebiji  kek  siap  isingnya.
sekali kumpul2  bahan  dak2  teluq  tak  de stok..  mentang2  dah  3  minggu  bz  sepanjang  bulan  nie...  sampai   dak2  teluq  habis  tak  perasan.  nampak  sangatlah  tak  masuk  dapo hehehe..
disebabkan  bahan2  dah  ada  cuma  teluq  jer  tak  dak..  ilah  jy  teringat  TIRAMITSU..  terus  buka  blog  nor  secubit  garam..  semua  tiramisu   di print  buat  sekian  kalinya... buatnya  tidak,  haha..  memang  dasar   rajen  betul  ilahjy  ni..   sekali  terpandang  bahagian  bawah  scrool  tiramitsu..  ilahjy nampak   kek  pesona  ni..  tau dah  ramai  dah buat  sejak  setahun  lalu..  tapi  ilahjy  takut  lemak  bertepu   dlm  urat  darah  ni..  tka  berani  nak  sentuh  resepi  ni.. resepi  ni  semua  org  tahu  adik  hasue  yg  perkenalkan iaitu bro ryoazhar. menjalar  ke  semua  dapo..  org  terakhir  ilahjy  akan  cuba buat.. maka inilah  hasilnya  hasil   sekodeng  dari  dapo  nor secubit  garam...
semua  buat  separuh  bahan.  dapat  3  lapis  jer..  tu   pun  tak  dan  beku kena  potong  sebab  dah  malam..anak2  nak  ajak  tiup lilin  utk  abah yg  baru  balik  solat  isyak.. hasilnya  sehingga  menjilat   jari.  selepas  makan  ilahjy  terus  makan  ubat  kolestrol.. huahuaa...  

KEK  TAK  SEMPAT   NAK  MEMBEKU  DAH  KENA  POTONG 

disini  ilahjy  memohon  utk  disalin  resepi di  muka  dapo  kusss  pula  terima  kasih  pada  adiK  hasue yg  encem  tu  dan  nor.. semoga  kita  mendapat   berkat.  jgn  mendapat  lemak  tepu  dah  ler..ternak  lemak  hehehe.. eemmm  jgn  mare  jom  layan  resepi  mudah  nie (maaf  ilahjy  guna  biskut  marie  biasa sbb  tu  kala  tak   menawan) siapa  nak  menawan  sila  ke  dapo  nor secubit  garam  ya
http://www.secubitgaramnor67.com/search?q=kek++lapis++cheese+persona+

bahan:

A:
2 bungkus  biskut  merie
500 ml  susu  segar dipanaskan

B:
500  cream  cheese
10 ml  susu segar
1/2  cawan  gula halus

caranya:

1.  alaskan  bekas  dgn  plastik/kertas  minyak
2.  pukul bahan  B  sehingga  berkrim.
3.  celupka  1  saat  biskut  dalam  susu  segar  panas  tadi
4.  susunkan  ke  dasar bekas.
5.  sapukan  nipis2 dan  rata2   cream  yg  diputar  tadi
6.  susun  lagi dan  ulangi  mencelup  biskut buat  sehingga  habis
7. akhiri  dengan  lapisan  cream.
8. blend halus biskut bersama  serbuk  milo  dan  sedikit  serbuk  nescafe sehingga  halus(yg  ni  ilah jy  tambah  ya)  tapiskan  dan  ratakan  keatas  kek tadi
     nota:  semasa  lapisan  ke  2  ilahjy  picitkan  selapis  blueberry filling utk  mendapatkan  keenakan  dan  kemanisan  yg  ummppphhh hehe
9.  bekukan  selama  6 jam.  baru  dipotong.